Fup-annoncer hæmmer webshops

Falske profiler, kopi-varer og lignende florerer kraftigt på internettet. Det hæmmer butikkerne, men de e-handlenes egen forening afviser, at problemet er i stigning.

Der går stort set ikke en dag, hvor man i medierne ikke kan læse om problemer med falske varer i de danske netbutikker. Enten er de stjålet, findes ikke, eller er blot oprettet for sjov.

Årsagerne kan være mange, men faktum er, at det er er til stor gene for kunderne, og dermed et reelt problem for branchens troværdighed. Det forklarer en af stifterne af tøjbutikken Trendsales.

»Det er et problem. Vi lukker dagligt af for brugere, som forsøger at sælge fake-tasker eller kopi-cd'er. Men det er svært at undgå helt, fordi alle i princippet kan oprette annoncer hos os,« fortæller Martin F. Andersen stifter af net-tøjbutikken Trendsales til IT-avisen ComON.

Trendsales er markedsplads for private og virksomheders salg af blandt andet tøj til private. Hver dag oprettes cirka 2.000 nye salgsannoncer på sitet, og det medfører en anseelig mængde af ulovligheder.

Det værste eksempel butikken har været ude for var en række unge drenge, der flere gange satte hjemmebrændte dvd-film til salg på sitet. Til sidst måtte Trendsales blokere deres IP-adresser for at få stoppet de ulovlige varer.

»Det er farligt for vores forretning, fordi det lynhurtigt kan give os et dårligt rygte, som skræmmer potentielle kunder væk,« siger Martin F. Andersen.

Afviser problem
I de e-handlenes fællesforening, FDIH, afviser direktør Morten Kamper dog, at der er et stigende problem med fusk via internet-butikkerne.

»E-handlen er i voldsom vækst, og det betyder også at misbruget vokser. Men det er ikke min opfattelse, at det vokser i nær samme takt. Tværtimod. Netbutikkerne er blevet mere opmærksomme på problemerne og gør nu mere for at stoppe det,« siger Morten Kamper til IT-avisen ComON.

»Men det er klart, at barriererne for at starte handel op på nettet er meget lavere end ved mere fysiske forretninger. Det betyder også, at det bliver nemmere for folk, som ikke kordrenge, at sælge ting på den måde,« siger Morten Kamper og uddyber:

»Det er nemmere at gemme sig bag falske navne på nettet. Men hvis der er betalinger involveret sker det ofte elektronisk, og så kan man altid spore forbryderen.«

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job