Derfor kunne Mr123 fuske i halvandet år fra Cypern

Undskyldningen fra Forbrugerombudsmanden: Vi har for travlt.

Artikel top billede

Næsten halvandet år.

Så lang tid er der gået fra, at Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på problemer hos øreauktionen Mr123.com, til at den statslige forbrugervagthund bad de cypriotiske myndigheder om at gribe ind. Det viser ComON's aktindsigt hos myndigheden.

Forbrugerombudsmandens kritik er, at Mr123 bryder regler om fortrydelsesret ved ikke at gøre kunderne tydeligt opmærksomme på, at de ikke kan få pengene tilbage, hvis de fortryder et køb. Mr123.com er i øvrigt firmaet med den "lykkelige kunde" Bettina Andersen, der viste sig alt andet end lykkelig.

ComON har spurgt Camilla Mathiesen, fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden, om udenlandske virksomheder kan hive Forbrugerombudsmanden rundt ved næsen og derved trække sager i langdrag.

I sommer fortalte I til ComON, at I snart ville gribe ind, efter de ikke havde vist tegn på at ville ændre deres regler. Hvorfor gik der så lang tid?

"Vi fik en dialog med Mr123.com, som fortalte, at de ville skaffe en dansk advokat. Vi har pligt til at forsøge at løse sager gennem forhandling, og derfor meldte vi dem ikke til de cypriotiske myndigheder med det samme. Dialogen trak ud og de fik så en frist til januar, som de ikke overholdt," siger Camilla Mathiesen, fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden.

Hvorfor melder I dem først til de cypriotiske myndigheder nu, fem måneder efter sidste frist?

"Det har været en kompliceret sag rent juridisk, og vi har derfor skulle overveje sagen grundigt. Da vi samtidig modtager mange andre henvendelser, har det været en proces, der desværre har trukket ud," siger Camilla Mathiesen.

Hvilke tanker har I om, at en udenlandsk virksomhed kan trække en sag i langdrag over halvandet år, før det får konsekvenser?

"Når vi har en fornemmelse af, at de vil forhandle, så gør vi det. Vi tager det som et tegn på forhandlingsvilje, når selskabet skaffer en dansk advokat. I sidste ende hørte vi dog aldrig fra en dansk advokat, og derfor blev de anmeldt, " siger Camilla Mathiesen.

Hvad er status i forhold til den anden øreauktion, Ziinga.com fra Malta, som I også har spot på?

"Vi er i en dialog med Ziinga's advokat og regner med inden for kort tid at få en løsning," siger Camilla Mathiesen.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Mr123.com.

Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S