Fredag var sidste frist for danske virksomheder til at melde sig til konkurrencen om e-handelsprisen 2004, og selvom der e-handles som aldrig før, så betyder det ikke nødvendigvis flere deltagere.
140 danske virksomheder har således meldt sig til konkurrencen mod 200 i år.
Hos arrangørerne forklarer man det med, at de danske e-handelsbutikker er blevet mere seriøse.
»For tre år siden meldte alle, der havde en butik på nettet sig til konkurrencen. Kunne man drive en e-handelsbutik, så kunne man være med. Nu er pionerånden blevet afløst af en meget mere seriøs tilgang til det,« siger kommunikationschef Henrik Egede fra IT-brancheforeningen, der er en af initiativtagerne til konkurrencen.
Arrangørerne har ringet rundt til de deltagende virksomheder for at høre deres begrundelse for at deltage eller lade være.
»Holdningen er helt klar, at man skal have en vinderchance for at ville deltage,« siger Henrik Egede.
I feltet til e-handelsprisen 2004 deltager en række Danmarks største virksomheder side om side med start-up virksomheder. Carlsberg, Danmarks Radio, DSB, Falck, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Post Danmark, Rockwool, TDC, Told & Skat og Århus Kommune er blandt deltagerne. De konkurrerer som tidligere år side om side med små, fornyende virksomheder som sug.dk, Kager for Sjov eller Trendy Baby.
Virksomhederne kappes i fire konkurencer: E-handel til virksomheder, e-handel til forbrugere, e-service samt bedste offentlige indkøber.
E-handelsprisen uddeles i 2004 for femte gang. Prisen overrækkes ved et finalearrangement i februar næste år. Dommere i e-handelsprisen 2004 er: MF Morten Helveg Petersen, Det radikale Venstre, adm. dir. Lars Krobæk, HTS, chefkonsulent Mette Reissmann, Forbrugernes Hus samt chef for TV2 Interaktiv, Rune Bech.
Se den komplette deltagerliste på www.ehandelsprisen.dk