Jubii fyrer 30 ansatte efter tab på 21 millioner kroner

Danmarks største internetportal afskedigede torsdag 30 ansatte som første led i en ny strategi, der skal give overskud. Det skal blandt andet ske ved at gøre Jubii til et stort internet-supermarked og droppe samtlige pop-up reklamer.

Internetportalen Jubii tog torsdag konsekvensen af, at det fortsat ikke er lykkedes at skabe overskud i forretningen. Den nye mand i direktørstolen efter stifterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen sagde farvel til 30 af sine 134 medarbejdere og præsenterede samtidig en helt ny strategi for selskabet.

Den nye strategi kommer samtidig med, at Jubiis 2003-regnskab er blevet færdigt. Det giver absolut ikke anledning til jubelråb og viser et underskud på 21 millioner kroner ud af en omsætning på godt 61 millioner kroner. I 2002 tabte Jubii 32 millioner kroner ud af nogenlunde samme omsætning.

»Det her er nødvendigt for at få virksomheden tilbage på sporet. Vi har det seneste år sparet ti millioner kroner på vores omkostninger, men vi er stadig ikke på et niveau, som jeg er tilfreds med. Derfor vil vi fortsætte med at reducere omkostningerne og forsøge at få omsætningen i vejret,« forklarer Jubiis administrerende direktør Peter Lundgaard, der kom til Jubii for fire måneder siden.

Siden Peter Lundsgaard tiltrådte, har han i samarbejde med de 22 mand i Jubiis ledergruppe arbejdet på at danne sig overblik over, hvordan virksomhedens arbejdsprocesser kan effektiviseres. Lanceringen af den nye strategi er frugten af det arbejde.

»Vi kommer heller ikke til at give overskud i 2004, men resultatet skal forbedres på omtrent samme niveau, som den blev i det seneste år. Og sådan skal vi fortsætte,« siger Peter Lundsgaard, der har givet sig selv tre år til skabe overskud i Jubii.

En del af fyringerne sker i Jubiis søge-afdeling, hvor flere af de bibliotekarer, der hidtil har oprettet og godkendt links til private sider nu erstattes af et automatiseret system, som kan det samme. Derved forventer Jubii at nedbringe ventetiden på at få oprettet et link til en privat hjemmeside fra 22 uger til fire uger.

De nye takter er samtidig et opgør med den meget flade organisation, som de oprindelige stiftere indførte. Peter Lundsgaard har nu indført et langt mere traditionelt hierarki i Jubii, hvor direktøren sidder i toppen med sine stabsfunktioner og har en række afdelingschefer under sig. Indtil nu har Jubii ellers været synonym med den nye flade forretningskonstruktion, som blomstrede frem i de glade internet-dage, hvor cheferne var placeret på samme niveau og samme kontor som de ansatte.

Jubiis nye strategi har primært fokus på tre områder. For det første dropper selskabet en stor del af den egenproduktion af indhold, som Jubii har haft hidtil. I stedet vil Jubii nu indgå partnerskaber med en række indholdsleverandører på forskellige nicheområder, hvilket er en direkte videreudvikling af samarbejdet med Forlaget Benjamin omkring sitet for magasinet Woman.

Del to drejer sig om, at Jubii fremover vil stase mere på e-handel. Peter Lundsgaard vil opbygge et stort internet-supermarked på Jubii, hvor brugerne fremover vil kunne købe alle former for hverdagsting. Varerne skal leveres af producenter, som Jubii har sagt god for. Tiltaget kommer blandt andet efter, at Jubii har haft succes med sin foto-butik.

»Befolkningens frygt for at handle på nettet eksisterer stadig. Men ved at Jubii, der er et sted mange danskere tit besøger og har tillid til, lancerer en stor e-handelsløsning håber vi, at vi kan få folk til at blive mere trygge ved det. Der er et meget stort marked, som vi fornemmer er ved at være modent nu,« siger Peter Lundsgaard.

Tredje ben i strategien er udvikling af en række nye annonceformater - blandt andet interaktive reklamer. Det betyder samtidig, at Jubii fra dags dato stopper alle pop-up og pop-under reklamer.

»Vi har stadig nogle aftaler, som vi skal have afviklet, men så er det slut. Pop-up reklamer er tæskeirriterende og noget af det, der irriterer mig allermest på nettet,« siger Peter Lundsgaard.

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car