Websites til private har boom i arbejdstiden

Flere af landets største internet-sites har over halvdelen af deres besøg i arbejdstiden. Også selv om indholdet er biograffilm eller porno. Det skriver den trykte udgave af IT-avisen ComON i denne uge.

Når dørene til kontorerne i dansk erhvervsliv går op, og de ansatte myldrer ind og tænder computerne, starter højtiden for de danske internetsites. Og det sker også for sider, der udelukkende beskæftiger sig ting, som normalt ligger langt inde i den private sfære og efter de fleste arbejdsgiveres mening hører til efter arbejdstid.

Det er blandt andet meldingen fra Henrik Castenlund, der står bag den erotiske dating-tjeneste, Scor.dk. Mere end hver tredje af tjenestens besøgende lægger vejen forbi i arbejdstiden fra 8-17.

»Vi oplever helt klar nogle peaks, når folk lige er mødt på arbejde, lige inden de går til frokost, og lige inden at folk skal hjem. Det er helt tydeligt og tyder på, at der er mange, som lige skal ind og tjekke, hvad der er sket mens, de har været på arbejde,« forklarer Henrik Castenlund.

Tendensen hos Scor.dk går igen hos en række andre internetsites henvendt til private. De danske ansatte bestiller biografbilletter, kigger efter nyt hus, indgår væddemål om udfaldet af fodboldkampene ved EM-slutrunden, og en lang række andre private ting, mens de er på arbejde. Eksempelvis har internet-rejsebureauet Rejsefeber, hvis kunder i ni ud af ti tilfælde er private, 60 procent af sine besøg i arbejdstiden. Samtidig har nyguiden Alt om København, der henviser til blandt andet restauranter og kulturoplvelser i hovedstaden, totredjedele af sine gæster i arbejdstiden.

Også hos onlineudgaven af pornobladet Rapport er der stor aktivitet i arbejdstiden. Bladet oplever sit højdepunkt omkring kl. 14 om eftermiddagen, mens niveauet af besøgende falder markant i timen fra 16 til 17, når folk tager hjem fra arbejde.

Selv om Henrik Castenlund fra Scor.dk ikke har gennemført en egentlig brugerundersøgelse, som beviser, at folk besøger siden i arbejdstiden, er han dog overbevist om det er det, der er tilfældet. Der er en række ting, der indikerer det, forklarer Henrik Castelund.

»Vi har en overvægt af korte besøg i periode 8-17, mens de lange besøg først forekommer senere i den periode, hvor folk typisk er kommet fra arbejde,« siger Henrik Castenlund.

Procentvis antal besøg hos netportaler i tidsrummet 8.00-17.00:
Scor.dk - 35 procent
Rejsefeber.dk - 60 procent
Ekstrabladet.dk - 65 procent
Biobooking.dk - 57 procent
Home.dk - 59 procent
AOK.dk - 67 procent
Danbolig.dk - 56 procent
Tips.dk - 49 procent
Rapport.dk - 50 procent
Bold.dk - 57 procent




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere