Erhvervskunder har ikke krav på forståelig regning

Mens private forbrugere har krav på en udspecificeret telefonregning, står erhvervskunderne med håret i postkassen.

Mens der for forbrugerne eksisterer nogle meget klare krav til, hvilke oplysninger telefon-regningerne skal indeholde, står erhvervskunderne meget dårligere. Private forbrugere skal som minimum tilbydes enten en udspecificeret regning eller en regning opdelt efter opkaldstyper.

Derimod har Teleselskaberne meget større aftalefrihed med erhvervskunderne, og således skal kunde og teleselskab aftale sig til, hvordan regningen skal se ud, forklarer fuldmægtig Bente Forslund fra IT- & Telestyrelsen.

»Som erhvervskunde skal man derfor være meget opmærksom på, hvad man aftaler med teleselskabet om udformningen af regningen. Det er vigtigt som erhvervskunde, at man indgår en klar aftale med teleselskabet om, hvilken slags regning, man ønsker at modtage,« fortæller Bente Forslund, der uddyber, at teleselskabet principielt i sin gode ret til at nægte kunderne at en bestemt type regninger, selv om kunderne måtte ønske det.

Samtidig er der heller ikke noget krav om, at minutprisen skal fremgå af regningen, og det finder Jan Gram Andersen, it-chef hos Fiskerne Fiskeindustri, helt horibelt.

»Vi ville aldrig kunne slippe af sted med at lave en regning, hvor der ikke står, hvad kunderne har betalt for de enkelte fisk. Derfor er det mig helt uforståeligt at teleselskaberne ikke skal opgive hvad de enkelte minutter koster,« siger Jan Gram Andersen.

Læs mere om teleselskabernes ugennemskuelige regninger i denne uges udgave af IT-avisen ComON.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere