Erhvervskunder har ikke krav på forståelig regning

Mens private forbrugere har krav på en udspecificeret telefonregning, står erhvervskunderne med håret i postkassen.

Mens der for forbrugerne eksisterer nogle meget klare krav til, hvilke oplysninger telefon-regningerne skal indeholde, står erhvervskunderne meget dårligere. Private forbrugere skal som minimum tilbydes enten en udspecificeret regning eller en regning opdelt efter opkaldstyper.

Derimod har Teleselskaberne meget større aftalefrihed med erhvervskunderne, og således skal kunde og teleselskab aftale sig til, hvordan regningen skal se ud, forklarer fuldmægtig Bente Forslund fra IT- & Telestyrelsen.

»Som erhvervskunde skal man derfor være meget opmærksom på, hvad man aftaler med teleselskabet om udformningen af regningen. Det er vigtigt som erhvervskunde, at man indgår en klar aftale med teleselskabet om, hvilken slags regning, man ønsker at modtage,« fortæller Bente Forslund, der uddyber, at teleselskabet principielt i sin gode ret til at nægte kunderne at en bestemt type regninger, selv om kunderne måtte ønske det.

Samtidig er der heller ikke noget krav om, at minutprisen skal fremgå af regningen, og det finder Jan Gram Andersen, it-chef hos Fiskerne Fiskeindustri, helt horibelt.

»Vi ville aldrig kunne slippe af sted med at lave en regning, hvor der ikke står, hvad kunderne har betalt for de enkelte fisk. Derfor er det mig helt uforståeligt at teleselskaberne ikke skal opgive hvad de enkelte minutter koster,« siger Jan Gram Andersen.

Læs mere om teleselskabernes ugennemskuelige regninger i denne uges udgave af IT-avisen ComON.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser til datamatikeruddannelsen

    Midtjylland

    Banedanmark

    Systemudvikler (frontend)

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse