Kun en brøkdel netbutikker e-mærket

Trods en fordobling i antallet af e-mærkede netbutikker i forhold til sidste år, er udbredelsen af mærket er endnu begrænset.

E-mærket, som skal sikre forbrugerne, når de handler på nettet, er i fremmarch.

I dag har 225 netbutikker fået e-mærket. Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år. Alene i år var der 200 nye ansøgere til mærket, mod 40 ansøgere sidste år.

PBS oplyser, at der er 3749 danske netbutikker, der modtager Dankort og 2128 netbutikker, som tager imod internationale kort på nettet, og set i det lys er 225 e-mærkede butikker ikke synderligt imponerende.

Men Hans Henrik Højbjerg Heming, formand for E-handelsfonden, som står bag mærket, er dog alligevel optimist.

»I øjeblikket kommer der rigtigt mange ansøgninger til e-mærket, og vi regner med, at antallet fortsætter med at vokse i 2005. Rigtigt meget tyder på, at netbutikkerne har opdaget, at e-mærket øger forbrugernes lyst til at handle i netbutikken, fordi e-mærket mindsker den mistro og skepsis, som mange forbrugere har i forbindelse med nethandel,« siger E-handelsfondens formand, Hans Henrik Højbjerg Heming, som betegner 2004 som et jubelår for E-handelsfonden.

Han mener, at e-mærkets synlighed er vigtig i forbindelse med udbredelse af mærket.

»Der er mærkede sites, som har mange besøgende, og det giver en positiv effekt at synligheden er høj,« siger han.

Hans Henrik Højbjerg Heming kunne dog godt tænke sig større opbakning fra de store spillere.

»De rigtigt store handlende mener ikke, de har behov for at blive e-mærket. Men de burde måske være med til at fremme udbredelsen af mærket,« siger Hans Henrik Højbjerg Heming.

E-mærket er heller ikke voldsomt udbredt blandt de helt små handlende, som synes, det er for dyrt at betale det engangsbeløb, det koster at blive e-mærket. E-handelsfonden fokuserer derfor på de mellemstore nethandlende.

»Vi er stadig ude efter at få flere med i mellemsegmentet,« siger Hans Henrik Højbjerg Heming

E-mærket uddeles til netbutikker, der opfylder en række krav til blandt andet betalingssikkerhed og fortrydelsesret. Det kan nemlig være vanskeligt for forbrugerne at afgøre, hvorvidt netbutikker handler etisk korrekt og om de bryder loven.

Blandt forbrugerne er e-mærket også i medvind. En undersøgelse fra 2004 viste, at tre ud af fem forbrugere, som handler på nettet, kender til e-mærket, og at ni ud af ti forbrugere er positive over for idéen om e-mærket.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S