Nyheder bliver slagmarken mellem Google og Microsoft

Vi står overfor en ny formatkrig. Hvis Microsofts plan lykkedes, så vil man ikke længere kunne finde nyheder med Google. Det kan gøre Bing til herskeren af søgning.

Microsoft vil angiveligt betale Rupert Murdochs medieimperium News Corp. for at blokkere Google fra nyhedsstrømmen. Det skriver avisen Financial Times.

I sidste uge annoncerede Rupert Murdoch, at han vil have sine nyheder fjernet fra Google. Murdoch mener, at Google begår simpelt tyveri, når koncernen tjener fede annoncekroner på hans journalisters arbejde. Den situation vil Microsoft nu udnytte til at gøre Bing til verdens førende søgemaskine.

Ifølge Financial Times har Microsoft også henvendt sig til andre nyhedsmedier for at købe retten til, at deres nyhedshistorier udelukkende dukker op i Bings søgeresultater. Det vil minimere værdien af Googles søgeresultater betydeligt.

En anonym kilde, som er i forhandlinger med Microsoft siger til avisen.

"Det giver indhold gigantisk værdi, hvis søgemaskiner nu vil betale for det."

En anden kilder mener, at Microsofts plan er et direkte angreb på Google.

"Det her handler om at skade Goolge," siger han.

Modellen er pioneret af danske TDC, der har betalt pladeselskaberne omkring 50 millioner kroner for retten til deres indhold. TDC sælger ikke musikken videre, men fastholder og får nye kunder på grund af TDC Play, hvor man får gratis musik med sit teleabonnement.

Rupert Murdochs beslutning om at fjerne nyheder fra Google er blevet mødt af udbredt hån blandt internet-intellektuelle. Men de overser fuldstændig det faktum, at aviserne i dag ikke tjener penge på at forære nyhederne væk. Derfor er det tvingende nødvendigt at gå andre veje. Verdens nyhedsmedier er om muligt lige så nødstedte af internetrevolutionen som pladeindustrien. Flere store nyhedshuse står med alt andet end det yderste af fingerneglene i graven. Den forfærdende lektie fra det galloperende opsving, der gik forud for finanskrisen er, at selv ikke i en tid med worldwide friværdi og ubegrænset adgang til fantazillioner kunne annoncer finansiere mediehusenes nyhedssites. Og annoncerne kunne slet ikke finansiere hele den bagvedliggende journalistiske produktion til aviser, som bliver genbrugt på nyhedsiderne.

Derfor kan en indholdsaftale i stil med TDC Play være en redning.

Der har længe været åben krig mellem nyhedsmedier og Google. Google putter nemlig hele annonceindtægten fra de indekserede nyhedshistorier i lommen. Googles talsmænd fortæller dog, at annoncer fra indekserede nyhedshistorier er minimal.

Steve Balmer har tidligere sagt, at Microsoft vil bruge anseelige summer på at fravriste Google monopolet på søgning.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S