Venturehus klar til frasalg

Trods et milliontab, vejrer venturehuset Olicom morgenluft, og vurderer, at det er muligt at få solgt flere af porteføljevirksomhederne. Blandt dem er ITE, der står bag Skærmtrolden Hugo.

Det danske venturehus Olicom vurderer nu, at størstedelen af porteføljeselskaberne er så langt fremme i deres udvikling, at de ikke har behov for flere penge. Derfor vil venturehuset nu arbejde på at få solgt flere af selskaberne fra, så Olicom kan høste frugten af sine investeringer på i alt 110 millioner kroner.

De positive meldinger kommer fra Olicoms halvårsrapport, der mandag blev indleveret til Københavns Fondsbørs. Olicom vil dog endnu ikke sætte en tidshorisont på hvornår, porteføljeselskaberne ventes frasolgt.

Blandt de i alt otte selskaber, som Olicom har i folden, er ITE, der har udviklet Skærmtrolden Hugo, som netop har gjort sin debut på kinesisk tv. Derudover er de to danske teknologiselskaber Hymite og Tpack Olicom-støttet. De to sidstnævnte virksomheder vurderes jævnligt til at være nogle de mest potentielle vækstvirksomheder i det danske it-landskab og får også meget positive ord med på vejen i Olicoms halvårsrapport.

Olicoms administrerende direktør, Boje Rinhart, vil ikke over for IT-avisen ComON oplyse, hvilke selskaber, at det er konkret er, at man forventer at indlede salgsarbejdet med, men han bekræfter, at det er mere end et.

I alt indbragte 1. halvår Olicom et underskud på 9,7 millioner kroner, hvilket er en stigning på tre millioner i forhold til året før. For hele året forventer Olicom nu et tab på 15 millioner kroner.

Tabet på de næsten ti millioner kroner er kraftigt påvirket af, at Olicom har måtte nedskrive værdien af sin investering i det svenske selskab Scalado med seks millioner kroner. Det sker samtidig med, at Olicom har skudt i alt yderligere 5,8 millioner kroner i selskabet. Scalado udvikler software til digital billedbehandling på mobiltelefoner.

Underskuddet var større end ventet, og derfor faldt Olicom-aktien 6,3 procent på Københavns Fondsbørs.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly