Gratis internet i kommuner er ulovligt

Et pilotprojekt med gratis internet i Høje Taastrup er indtil videre dømt ulovligt. Men vi kan gøre det lovligt, lover leverandør.

En klage fra TDC betyder, at det bliver lidt sværere for danske kommuner at lave digital kommunikation med borgerne.

Statsforvaltningen Hovedstaden erklærer nu, at et pilotprojekt i Høje Taastrup er ulovligt.

I Høje Taastrup har kommunen og firmaet NoPayNet ellers indgået en aftale, der betyder, at turister og borgere i byens centrum kunne få gratis internet. Prisen for brugerne er, at der bliver vist reklamer, når man logger på. Kommunen betalte nogle at etableringsomkostningerne og fik derfor lov til at vise oplysninger til borgerne på portalen.

Men den konstruktion holder sig ikke inden for kommunal fuldmagtens rammer. Blandt andet fordi kommunen kommer til at konkurrere med private udbydere.

Jamen...

Statsforvaltningen Hovedstaden havde ellers sidste år givet grønt lys til projektet. Det har fået NoPayNet til at fortsætte arbejdet i mange andre byer. For eksempel vil Københavns Kommune også gerne have en lignende opsætning i sine mest benyttede gader.

Men efter afgørelsen er der nu sat spørgsmål ved lovligheden af de kommunale partnerskaber.

Kovendingen sker på grund af en klage fra TDC.

Teleselskabet mener ikke, at statsforvaltningen havde fået alle relevante oplysninger, da den første afgørelse blev truffet. Her forklarede kommunen, at der udelukkende var tale om en annonceringsaftale på lige fod med en annonceringskampagne i den lokale ugeavis.

Men ifølge TDC er det tydeligt, at kommunen har et dybere engagement og ejerskab i udbredelsen af gratis internet i byens gader. For eksempel står der i kontrakterne, at kommunen har en række praktiske forpligtigelser i forbindelse med etableringen, og kontrakten nævner også, at hardware tilfalder kommunen, hvis NoPayNet ikke kan fortsætte arbejdet.

I et svar fra kommunen har man afvist påstandene fra TDC.

Kommunen påpeger for eksempel, at man over tre år skal betale 256.000 kroner for internet-samarbejdet. Det svarer til 17 procent af, hvad det i samme periode kommer til at koste at annoncere i de lokale aviser.

Men Statsforvaltningen er ligeglad med de økonomiske besparelser:

Statsforvaltningen finder ikke, at der består et rimeligt forhold mellem den kommunale interesse i at yde borgerne kommunal information og den indirekte service, der består i - i konkurrence med andre internetudbydere - at yde gratis og ubegrænset adgang til internettet i et omfang, som det her er tilfældet.

Vi er ikke knock-outet

På trods af nyreslaget er NoPayNet ikke slået ud.

»Som resultat af afgørelsen har vi ændret i vores kontrakter. Det skal fremgå helt tydeligt, at der er tale om en ren annonceaftale med os. Det har også været tanken fra starten,« forklarer administrerende direktør Camilla Banja fra NoPayNet Danmark.

»Vi forsætter med at udrulle i andre byer. Vi ser det ikke, som noget der bremser os. Vi skal bare være bedre til at kommunikere, at der er tale om et annoncesamarbejde,« siger hun og henviser til, at Statsforvaltningen siger, at kommuner gerne må bruge platformen til at annoncere på.

Derfor bliver alt, der giver kommunerne et ejerskab i projektet, pillet ud. I stedet kommet aftalerne til at ligne annonceaftaler, hvor det for eksempel koster 8.000 kroner at annoncere i tre år i en zone (En zone svarer til internet i en radius på cirka 150 meter).

NoPayNet er i øjeblikket også ved at installere løsninger med kommercielle partnere i toge og busser og ikke mindst det københavnske s-togs-system.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S