NFC-telefoner skaffer ejeren øl på Roskilde

Dovne musikelskere kan få bragt øl ud til teltet med mobilbetalinger.

Artikel top billede

Nu kan man få stillet tørsten på årets Roskilde Festival uden hverken at stå i kø eller at finde kontanter frem.

Små forsøg med mobilbetalinger betyder, at man med mobilen kan trække øl i automater, skænke en fadøl til sig selv eller få en hel kasse øl bragt ud på lejrpladsen.

På festivalpladsen er der opstillet 14 selvbetjente ølhaner, som kun lader øllet flyde, hvis man har NFC-chip i sin smartphone. Der er NFC-chip i så få telefoner på det danske marked, at Tuborg-automaterne også kan aktiveres med sms-betaling eller specielle rabatkort købt på festivalen. 
Automaterne afskaffer dog ikke bartenderen fuldstændigt. Der vil være opsyn med maskinerne, så personer under 18 år ikke kaster sig over dem. Personalet sælger også de nødvendige glas.

Andre steder står øl-automater, som spytter dåseøl ud, hvis man på samme måde laver en sms-betaling.

Det er ikke kun, mens man lytter til musik på pladsen, at mobiltelefonen kan skaffe øl. Et andet forsøg betyder, at de mest dovne festivalgæster kan blive siddende i deres lejr ude på græsmarkerne og få kolde øl bragt ud.


Vild jubel

Virksomheden NFC Danmark har lavet konceptet, Beerrunner. Kunderne bestiller en kasse øl via en overtakseret sms, og den blivre straks kørt ud til lejren. En kasse øl koster dog næsten 200 kroner.

Der er kun 24 automatisk øl-udskænkningsteder på Roskilde. Hvis forsøget bliver en succes i år, så kan der komme flere næste år. Beerrunner-forsøget er kun gældende i et område - lejrområde M.

Gæsterne har taget godt i mod tiltaget. Lidt for godt. Udbringen sker nemlig i en lille golfbil, og de første dage har vist, at den lille finurlige bil fyldt med kolde øl er så stort et tilløbsstykke, at det har været svært at nå frem til øllenes rette ejermænd.

Også TDC og firmaet Pay4it bidrager til øl-løsningerne på Roskilde Festival.

LÆS OGSÅ: Dansker starter NFC-gilde med pølsevognsforsøg

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S