Debitel i massiv dansk fremgang

Det går fremad med store skridt for teleselskabet Debitel i Danmark. Det seneste halve år voksede selskabets salg med 11 procent, mens resultatet steg 55 procent. Siden nytår har selskabet dog tabt mere end 25.000 kunder.

Teleselskabet Debitel er ved at snige sig ind i på de store konkurrenter i Danmark. Således voksede selskabets salg hele 11 procent i det forgangne halvår. Til sammenligning voksede det danske salg hos giganterne Sonofon og TDC kun henholdsvis 1,4 og 2,7 procent.

Det gør Debitel Danmark til et af de hurtigst voksende danske teleselskaber kun overgået af Telia-Orange, der voksede 26 procent i det netop afsluttede halvår. Debitel er nu godt en femtedel af Sonofons størrelse målt i omsætning.

Fremgang - trods færre kunder
Debitels administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen, er da også godt tilfreds med omsætningen på 485 millioner kroner og resultatet på 27 millioner kroner, hvilket på indtjeningssiden er 55 procent bedre end i 2003.

Men trods fremgangen har Debitel måtte indkassere en tilbagegang på kundesiden. I første halvår tabte selskabet seks procent af sine kunder - svarende til godt 25.000, hvilket man forklarer med svigtende salg af nye telefoner samt stor priskonkurrence.

At Debitel alligevel er gået frem skyldes, at kunderne taler 28 procent mere i deres telefoner end året før. Samtidig steg mængden af sms'er med 38 procent.

Selskabet har dog også måtte effektiviseret administrationen betragteligt for at kunne følge med i konkurrencen.

»Hvad enten vi siger det højt eller ej, så er en fortsat kraftig øget effektivisering også et konstant væsentligt emne, hvis man vil have overskud i denne branche,« siger administrerende direktør Per Lyngbak Nielsen.

»Vi leverer idag en bedre service med færre ansatte i vores kerneforretning end for et år siden. At vi er blevet 14 flere skyldes, at vi nu har 42 flere ansatte i vores butikker. Målt på antal ansatte i kerneforretningen har vi haft en effektivitetsstigning på 15 procent, hvilket er meget og som også har kostet mange kræfter og penge i ny teknik,« forklarer Per Lyngbak Nielsen.

Debitel-direktøren forventer, at teleselskaberne et efter et vil reducere tilskudsordningerne, fordi det simpelthen er for dyrt til at kunne betale sig.

»Det bliver derfor stadig for teleselskaberne en svær balancegang mellem et tilfredsstillende økonomisk resultat og hvor mange nye kunder, der er råd til. Men her er branchen efter ti års dyr krig ved at modnes lidt, nu er det ikke kundevækst for næsten enhver pris,« vurderer Debitels Per Lyngbak Nielsen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S