CMS-systemer plaget af ringe udviklere

En ny kritisk gennemgang af de 37 mest gængse Content Management Systemer (CMS) på det danske marked vender tomlen nedad over for størstedelen af systemerne. Det skriver IT-avisen ComON i denne uges avis, der udkommer torsdag.

Mindst hver anden producent af systemer til at vedligeholde websites med, de såkaldte Content Management Systemer (CMS), udvikler løsninger, som de reelt ikke har kompentence til.

Samtidig er brugervenligheden i systemerne så elendig, at det ofte hæmmer kundernes mulighed for at lægge ting ud på nettet.
Sådan lyder konklusionen i en netop afsluttet analyse af de 37 mest forekommende CMS-systemer på det danske marked foretaget af konsulentvirksomheden BNP Consulting. Det skriver IT-avisen ComON torsdag.

»Problemet er at mange af leverandørerne på markedet vil udvikle alle funktionaliteterne selv, til trods for at der allerede findes flere velfungerende alternativer, som let kan integreres i CMS-systemet,« siger teknisk direktør i BNP, Lars Pedersen.

»Det betyder, at kunderne kommer til at finansiere, at leverandørerne udvikler funktioner på et område, der ligger uden for deres kompetencer. Det er meget dyrt, og løsningen bliver ikke nødvendigvis god,« understreger Lars Pedersen, der vurderer, at mindst halvdelen af producenterne er inde på områder, hvor de ikke har kompetencer.

Leverandørerne bør i stedet bruge ressourcerne på at videreudvikle selve CMS-systemet og lade andre om at levere periferi-funktionaliteter som eksempelvis telefonbog, groupware og søgemaskiner, mener CMS-konsulenten.

Hos Danmarks største CMS-leverandør, Synkron, giver kommunikationschef Andreas Johannsen BNP medhold i, at der skal fokuseres på kernen i systemerne.

»Men BNP overser en pointe. Nemlig mange kunder vil være tilfreds med en light-udgave af eksempelvis søgefunktionen. I de tilfælde vil det være alt for dyrt for kunden, hvis vi i stedet skulle henvise til den allerbedste løsning på markedet,« siger Andreas Johannsen.

Brugervenlighed er for dårlig
Også brugervenligheden i CMS-systemerne får en over næsen i analysen. Hvis systemerne er brugervenlige er det ofte tilfældigt, fordi en enkelt programmør har flair for brugervenlighed. Det er ikke noget som er tænkt ind i systemerne. Og det er stort problem, fordi det gør systemet svært at arbejde med. En virksomhed skal ikke være ret stor, før der er behov for, at der er mere end en, som skal kunne lægge noget ud på internet og intranet. Men den dårlige brugervenlighed blokerer for det, siger Lars Pedersen.

»Konsekvensen er, at de medarbejdere, som ikke bruger CMS-systemet dagligt, men alligevel skal lægge noget ud, ikke kan betjene CMS-systemet. Det er et problem, som er generelt for systemerne, men er især slemt hos de udenlandske producenter,« siger Lars Pedersen.
Hos Synkron genkender man problematikken, men det er primært fra mindre leverandører med knappe ressourcer. Samtidig er brugervenligheden langt fra det eneste, kunderne kigger på, mener Anders Johannsen.

»Supporten, leverandørens økonomi og evnen til at forstå kundens forretning er mindst lige så vigtig,« siger han.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S