Nævn ind i sag om 3-reklame på DR

Radio- og TV-nævnet går nu ind i sagen om den massive eksponering af teleselskabet 3 i tv-serien Ørnen på Danmarks Radio.

Eksponeringen af teleselskabet 3's telefoner i søndagens udgave af tv-serien Ørnen, får nu Radio- og TV-Nævnet op ad stolen.

Telefonerne blev fremvist foran 1,7 millioner seere, som en del af indholdet i tv-serien, og det har givet anledning til klager.

»Vi har fået henvendelser om dramaserien 'Ørnen' og vil nu undersøge, om den indeholder skjult reklame for teleselskabet 3, og om sponsorreglerne er overtrådt«, siger Christina Sigvardt, jurist i Radio- og tv-nævnet, der hører til Kulturministeriet, til Politiken.

Mandag vurderede reklame-ekspert Flemming Jensen fra mediebureauet Mediaedge:cia følgende over for IT-avisen ComON.

»Product-placement virker typisk mere kraftigt end reklamer, netop fordi forbrugerne ikke har de samme parader oppe. Min vurdering er, at man balancerede på kanten af, hvor det var ved at blive for meget i Ørnen. Flere gange havde brugen af telefonen ikke rigtig noget med handlingen at gøre. I stedet virkede det som om, at formålet blot var at vise video-telefonerne frem,« forklarede Flemming Jensen.

»Værdien af et reklame-tv-spot med de seertal er 170.000-180.000 kroner pr. 30 sekunder, og hvis video-telefonerne var med i cirka to minutter, så er vi oppe omkring 700.000 kroner,« fortsatte han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly