Unge har 8.000 sange på deres computer

Unge gider ikke Spotify, men synes om tjenester som TDCs Play.

Unge har tusindvis af ulovlige sange liggende på deres computer, og nye tiltag som Spotify får dem ikke til at stoppe med ulovlig download. Det viser en ny stor undersøgelse af musikvaner for unge briter mellem 14-24 år, skriver avisen The Times.

I undersøgelsen har forskere fra universitetet i Hertfordshire spurgt 1808 unge om deres musikvaner. I gennemsnit har de 8000 sange liggende på deres pc. 61 procent af de unge henter regelmæssigt ulovlig musik. Den meget hypede tjeneste Spotify kan ikke få dem til at stoppe det ulovlige download. 78 procent er ikke interesserede i at betale for streamet musik, de er tilsyneladende heller ikke synderligt interesserede i gratisversionen af Spotify, da 89 procent af de unge mener det er vigtigt at 'eje' musikken selv.

De vil endda betale for den fysiske cd, hvis der er tale om rigtig god musik.

Mens Spotify ikke vækker begejstring hos de unge, så har TDC tilsyneladende ramt helt rigtigt med Play-tjenesten. 85 procent af de unge vil gerne bruge tjenester, hvor man betaler et abbonnement for ubegrænset download af musik. 57 procent vil endda stoppe med ulovlig download, hvis de brugte sådan en tjeneste.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S