Det forbandede Sex.com domæne til salg igen

Er sex.com stadig et værdifuldt domæne?

Det er næsten som om der hviler en forbandelse over det på papiret mest attraktive domænenavn i verden. Det er så mytologisk at der er skrevet hele to bøger om det. Men selv om sex.com har skabt formuer i videresalg, så har det aldrig i sig selv indfriet potentialet, og nu er det måske for sent.

Domænet blev oprindeligt registreret for 16 år siden på et tidspunkt, hvor internettet knap var blevet til WorldWideWeb endnu. Det var entreprenøren bag Match.com Gary Kremen der først så potentialet i sex.com. Men inden han fik brugt det, blev det svindlet ud af hans hænder. Via massiv dokumentfalsk fik Stephen M. Cohen Network Solution til at overføre domænet til ham. Han plastrede det til med annoncer og fik 25 millioner hits om dagen. Indtægten lå på mellem 50.000-500.000 dollars om måneden. Men i 2000 fik Gary Kremen sit domæne tilbage. Retten idømte Cohen at betale en erstatning på 65 millioner dollars til Kremen. Cohen flygtede ud af landet og har endnu ikke betalt erstatningen.

I 2006 købte firmaet Escom LLC domænet for 14-16 millioner dollars. Men pengene blev aldrig hentet hjem og nu er Escom konkurs. Det er i den forbindelse Sex.com igen skal skifte ejer. Det er dog tvivlsomt om domænet stadig har bevaret sin værdi. Med Google er adresselinjen blevet stærkt devalueret som netnavigator.

I bogen Sex.com med undertitlen "Et domæne, to mænd, 12 år og den brutale kamp for juvelen i internettets krone" beskriver journalisten Kieran McCarthy indgående historien om det forbandede domæne. Det samme gør advokaten der førte sagen i bogen The Sex.com Chronicles.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere