iTablet skal give pladen en renæssance

De store pladeselskaber er på vej med et nyt digitalt album format, der skal debutere samtidig med Apples mytologiske iTablet.

Pladeselskaber, musikere og lyttere vil have pladen tilbage. i stedet for at betragte al musik på samme måde som døgnfluers one-hit-wonders, så skal kunderne begynde at opfatte musik som en helhed igen. Derfor ventes det, at Apple efter pres fra pladeselskaberne, afslører et nyt albumformat senere i år. Cocktail som den nye LP hedder skal bundle musik, tekst, video og andet i en pakke. Den vil blive lidt dyrere end almindelige plader. Cocktail vil også integrere en musikafspiller, så man kan spille sine plader uden brug af for eksempel iTunes.

Pladeformatet vil formentlig blive afsløret samtidig med iTablet, som er Apples bud på en netbook. De mest troværdige rygter fastslår, at iTablet kommer ud allerede i september, mens andre fastholder en januar-marts premiere.

Ifølge Reuters taber pladeselskaberne penge på, at kunderne nøjes med at købe det ene hit de har hørt i stedet for at investere i hele værket. Apple bærer en stor del af skylden for denne udvikling. Men nu imødekommer Steve Jobs pladeselskabernes ønsker.

Hvis Apple ikke havde lanceret deres eget format, så var pladeselskaberne allerede i gang med at udvikle deres format, og det havde formentlig fungeret dårligere end Apples Cocktal.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S