Jabra klar til østeuropæisk invasion

Det danske bluetooth-headset Jabra skal være markedsleder i hele den tidligere østblok. Det er ambitionen hos GN Store Nord, der allerede nu har sat fut under salget i Moskva og Skt. Petersborg.

Det danske headset-flagskib Jabra fra GN Store Nord skal med hastige skridt indtage den tidligere østblok i takt med, at indbyggerne i de kommende år øger deres forbrug og tager den trådløse teknologi til sig.

Det er selskabets klare plan, fremgår det af virksomhedens magasin GN Magazine.

Siden starten af året har Jabra været på markedet i de russiske millionbyer Moskva og Skt. Petersborg, hvor de danske headsets nu forhandles i op mod 500 butikker. De to byer, der huser 25 millioner mennesker, er udvalgt til startsted for et storstilet erobringstogt i Østeuropa, som skal gennemføres de kommende år.

»Vores fokus har indtil videre været i de to metropoler i Rusland, hvor livsstil og købekraft harmonerer med vores håndfri løsninger.Kommer man uden for storbyerne, kræver markederne en del mere udvikling, og her har vi prioriteret at lade vores distributører modne markedet, mens vi i efteråret skruer op for branding og markedsføring i de to store byer,« forklarer Vincent Peña, Jabras landechef for EMEA-regionen i GN Magazine.

Udover Rusland har GN Store Nord for nyligt indgået distributionsaftaler i Polen, Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien, Kroatien og Ukraine, mens selskabet fortsat leder efter partnere i Rumænien og Bulgarien.

Målet for Jabra er allerede nu inden, markederne i Østeuropa bliver modne til bluetooth-headsets, at blive markedsleder, således at Jabras udbredelse vil vokse i takt med markedet inden for de kommende år tager fat for alvor.

I Vesteuropa har 15 procent af alle mobilbrugere et bluetooth-headset, mens hver tiende overvejer at købe et. I Øst- og Centraleuropa er det kun otte procent af befolkningen, der er har bluetooth-headset, og kun yderligere tre procent, der overvejer at købe et.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension