Nyttesløse antivirus-programmer sælger som varmt brød

Fupmagere havde indtægter på 100 millioner dollar ved at sælge falske antivirus-programmer.

Vi plages stadig af spam og virus af én årsag: Fordi nogle folk stadig er så dumme eller blåøjede, at de betaler penge til aktiviteter i den dunkle ende af internettet.

Det viser en aktuel sag mod forhandlere af falske antivirusprogrammer, der ifølge et anklageskrift fra anklagemyndigheden i Chicago har fået indtægter på 100 millioner dollar på blot to år ved at sælge scareware. Altså nyttesløse programmer, der ikke gør andet end at fylde bagmændenes lommer ved at skræmme computerejere.

Den lille gruppe mænd, der er er anklaget i sagen har for eksempel promoveret og solgt programmerne ”WinAntiVirus”, ”DriveCleaner” og ”ErrorSafe”. Det har de formået ved at overbevise kunderne om, at programmerne var det eneste, der kunne fjerne (ikke-eksisterende) virus eller sørge for, at ejermanden ikke fik sit arsenal af porno-filer blottet for omverdenen.

Sådan stopper vi dem
Den bedste måde at stoppe denne type svindel er ved at udbrede kendskabet til de firmaer, som benytter de lyssky metoder. Men det er en større opgave i den aktuelle sag. For svindlerne har anvendt mange forskellige firmanavne.

Listen rummer følgende firmaer: Innovative Marketing, Billingnow, BillPlanet PTE, Globedat, Revenue Response, Sunwell, Synergy Software, Winpayment Consultancy, Winsecure Solutions og Winsolutions.

Du kan selv gøre omverdenen en tjeneste ved at minde folk om denne opdaterede liste hos Wikipedia over falske programmer, det ikke er værd at købe.

De tre hovedmistænkte er svenskeren Björn Daniel Sundin og to amerikanere James Reno og Shaileshkumar Jain. Men ingen af dem er anholdt endnu. Gruppen har fra 2006 til 2008 solgt fusk-programmer til godtroende mennesker i 60 lande, men de typiske ofre er amerikanere, svenskere og ukrainere. Når myndighederne får fat i folkene kan de se frem til bødestraf, krav om erstatninger og op til 20 års fængsel.

Læs mere i anklageskriftet under artiklen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly