Teleselskaber dropper simlås

Opdateret: Mobiler er frie fugle på markedet. Blot et større selskab operatørlåser stadig.

Landets mobilselskaber er over en bred kam stoppet med at operatørlåse deres mobiler. Dermed kan kunderne lettere skifte teleselskab, når de er trætte af det gamle. Kunden slipper for at betale bøde, få hjælp af en specialist i en telebiks eller selv støve en kode op på internettet for at kunne gå over til en konkurrent, inden kontrakten udløber.

Både TDC, Telia og Telenor - samt deres datterselskaber - låser ikke telefonerne. Kun et større teleselskab, "3", låser mobilerne, og så er iPhone stadig låst.

De store teleselskaber fortæller, at de får mere tilfredse kunder af at åbne telefonerne. Teleselskabet 3 hævder omvendt, at de ikke har problemer med sure kunder over deres låste telefoner.

Det seneste teleselskab, som overgav sig og tillod troløse mobiler, er markedets gigant, TDC, med hver tredje danske mobilkunde. Giganten tog beslutningen sidste år.

"Der har været en masse gode argumenter set fra operatørernes side for at låse, men måske ikke så mange gode argumenter set fra kundernes side. For kunderne er det irriterende, hvis telefonen skal sim-åbnes efterfølgende," siger Christoph Nørgaard, direktør for Mobil, TDC Privat.

Derfor får TDC's kunder en bedre oplevelse af selskabet, når deres telefoner er frie, mener direktøren.

Sparer kundeservice
Det var dog ikke ene og alene jagten på tilfredse kunder, der fik TDC til at åbne mobilerne for brug hos konkurrenterne.

Når en kunde skal have åbnet sin mobil, koster det teleskabet penge, fordi en medarbejder i kundeservice skal guide kunden. Samtidig måtte TDC til tider vente på at få nye modeller, hvis de skulle låses til TDC's net. Disse årsager var medvirkende til, at TDC sidste år tog beslutningen om at droppe simlåsen, forklarer Christoph Nørgaard. De sidste telefoner hos telegiganten blev låst i slutningen af sidste år.

Telia låser ligeledes ikke mobilerne.  Det gælder også dataselskabet Call Me. Hvis Telia skulle sælge en telefon i dag med simlås, så er det fordi, den har ligget og samlet støv på lageret siden sommeren 2008, hvor Telia slap mobilerne løs, eller også er det Apples iPhone.

Telenor og datterselskaber låser heller ikke, med undtagelse af Apples telefon.

Alle har brudt med låsetanken med parolen, at kunderne skal være tilfredse.

"Vi ønsker at gøre det så enkelt og let som muligt for både vores kunder og vores medarbejdere," siger Søren Dierks, indkøbsansvarlig i Telia Mobility.

 TDC's datterselskaber M1 og Telmore har også frie mobiler.

"Det er en vare, som kunden køber, så der er ikke nogen grund til at operatørlåse den," Michael Koch, pressemedarbejder hos Telmore.

"Vi mener, at det skal være kundetilfredshed og en god aftale, der binder kunden, og ikke jura og teknik," siger han.

Lås hos 3
Der er dog ét større teleselskab, der er låst fast. Teleselskabet 3, der har knap fem procent af landets mobilkunder, opertørlåser mobilerne. Det koster 500 kroner at få låst mobilen op under de seks måneders bindingsperiode, og derefter hjælper kundeservice gratis med at låse den op, hvis kunden ønsker det.

"Vi vil gerne have, at de bliver hos os," forklarer pressechef Stine Green Paulsen fra 3 om, hvorfor teleselskabet låser mobilerne.

"Det er ud fra en forventning om, at flere vil forblive kunder hos os," siger hun.

Kunderne ønsker at være kunder hos 3, når de køber telefonen hos dem, tror Stine Green Paulsen. Derfor har de som oftest ikke brug for at få låst den op, vurderer hun.

"Jeg tror, at man køber sin telefon hos os, fordi man gerne vil være kunde hos os," siger Stine Green Paulsen.

Hun erkender, at kunderne ville vinde på at få frie mobiler. Men teleselskabet har ikke problemer med sure kunder, der ringer ind for at brokke sig over låsen, hævder hun. Kunderne forventer ikke frie telefoner, mener hun.

"Selvfølgelig ville det være nemmere, hvis man bare kunne bruge den med dét selskab, som man ville, men mange ved godt, at det er sådan det er," siger pressechefen.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





Flere dybdegående Computerworld artikler

"Det er skide sjovt, at vi nu også kan følge med i en masse data under kampene. Men det betyder også, at dårlige tabere kan henvise til vores bordfodbold-data"

Alle de indsamlede data bliver bearbejdet via machine-learning, der giver os en masse statistik på vores bordfodboldkampe. Vi kan eksempelvis se hvilket hold, der har haft bolden mest, og hvem der har flest skud på mål. Vi har også installeret en optisk sensor i målet, der registrerer, når der bliver scoret og holder styr på stillingen.

Erik Kaae stopper som topchef i EG efter salg til DXC Technology - forlader nu helt it-branchen
Morgen-briefing: Lars Seier henter dansk erhvervsprofil til krypto-virksomhed / Amazon investerer milliarder i Tesla-rival / Google køber grunde op via mystiske skuffeselskaber / Apple henter tidligere Microsoft-chef til ny smart home-satsning
Ugen i tech: Stort Samsung læk: Her er selskabets forårskollektion af wearables / Canon-prisbombe – halverer nærmest prisen på spritnyt fullframe kamera / Salg på prisstærkt Nvidia GTX1660 er tyvstartet.
2 Test af Microsoft Surface Laptop 2: En genial laptop - hvor Microsoft begår nogle sløje svipsere
Årets største mobil-messe åbner snart portene: Her er de fem nyheder, vi glæder os mest til
Netcompanys bestyrelsesformand trækker sig: Fravælger selskabet til fordel for andre bestyrelsesposter
11 Her er Googles svar på nye EU-regler, der 'kan ødelægge internettet for altid': "Detaljerne er vigtige"


Premium
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort – men nu får vi indblik i de reelle resultater
Regeringens Disruptionsråd blev udskammet og latterliggjort, da skuespilleren Helle Joof gjorde sig klog på indianerstammer og disruption. Men nu kan vi efter knap to år gøre status over rådets arbejde.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation
I Fortinets rapport fra 2018 omkring sikkerhedsimplikationerne ved digital transformation, tages temperaturen på den aktuelle tilstand for Cybersecurity i organisationer rundt omkring i hele verden. Blandt de 300 respondenter viste der sig en række spændende trends. Her er et par stykker af dem: - Digital Transformation er den mest indflydelsesrige it-trend i organisationer i dag. Hele 92% svarede at det har stor indvirkning på deres forretning - Sikkerhed er den klart største udfordring i forhold til digital transformation. Hele 85% mener det har stor indvirkning på deres forretning Download hele rapporten her og få flere spændende findings.