Teleselskaber dropper simlås

Opdateret: Mobiler er frie fugle på markedet. Blot et større selskab operatørlåser stadig.

Landets mobilselskaber er over en bred kam stoppet med at operatørlåse deres mobiler. Dermed kan kunderne lettere skifte teleselskab, når de er trætte af det gamle. Kunden slipper for at betale bøde, få hjælp af en specialist i en telebiks eller selv støve en kode op på internettet for at kunne gå over til en konkurrent, inden kontrakten udløber.

Både TDC, Telia og Telenor - samt deres datterselskaber - låser ikke telefonerne. Kun et større teleselskab, "3", låser mobilerne, og så er iPhone stadig låst.

De store teleselskaber fortæller, at de får mere tilfredse kunder af at åbne telefonerne. Teleselskabet 3 hævder omvendt, at de ikke har problemer med sure kunder over deres låste telefoner.

Det seneste teleselskab, som overgav sig og tillod troløse mobiler, er markedets gigant, TDC, med hver tredje danske mobilkunde. Giganten tog beslutningen sidste år.

"Der har været en masse gode argumenter set fra operatørernes side for at låse, men måske ikke så mange gode argumenter set fra kundernes side. For kunderne er det irriterende, hvis telefonen skal sim-åbnes efterfølgende," siger Christoph Nørgaard, direktør for Mobil, TDC Privat.

Derfor får TDC's kunder en bedre oplevelse af selskabet, når deres telefoner er frie, mener direktøren.

Sparer kundeservice
Det var dog ikke ene og alene jagten på tilfredse kunder, der fik TDC til at åbne mobilerne for brug hos konkurrenterne.

Når en kunde skal have åbnet sin mobil, koster det teleskabet penge, fordi en medarbejder i kundeservice skal guide kunden. Samtidig måtte TDC til tider vente på at få nye modeller, hvis de skulle låses til TDC's net. Disse årsager var medvirkende til, at TDC sidste år tog beslutningen om at droppe simlåsen, forklarer Christoph Nørgaard. De sidste telefoner hos telegiganten blev låst i slutningen af sidste år.

Telia låser ligeledes ikke mobilerne.  Det gælder også dataselskabet Call Me. Hvis Telia skulle sælge en telefon i dag med simlås, så er det fordi, den har ligget og samlet støv på lageret siden sommeren 2008, hvor Telia slap mobilerne løs, eller også er det Apples iPhone.

Telenor og datterselskaber låser heller ikke, med undtagelse af Apples telefon.

Alle har brudt med låsetanken med parolen, at kunderne skal være tilfredse.

"Vi ønsker at gøre det så enkelt og let som muligt for både vores kunder og vores medarbejdere," siger Søren Dierks, indkøbsansvarlig i Telia Mobility.

 TDC's datterselskaber M1 og Telmore har også frie mobiler.

"Det er en vare, som kunden køber, så der er ikke nogen grund til at operatørlåse den," Michael Koch, pressemedarbejder hos Telmore.

"Vi mener, at det skal være kundetilfredshed og en god aftale, der binder kunden, og ikke jura og teknik," siger han.

Lås hos 3
Der er dog ét større teleselskab, der er låst fast. Teleselskabet 3, der har knap fem procent af landets mobilkunder, opertørlåser mobilerne. Det koster 500 kroner at få låst mobilen op under de seks måneders bindingsperiode, og derefter hjælper kundeservice gratis med at låse den op, hvis kunden ønsker det.

"Vi vil gerne have, at de bliver hos os," forklarer pressechef Stine Green Paulsen fra 3 om, hvorfor teleselskabet låser mobilerne.

"Det er ud fra en forventning om, at flere vil forblive kunder hos os," siger hun.

Kunderne ønsker at være kunder hos 3, når de køber telefonen hos dem, tror Stine Green Paulsen. Derfor har de som oftest ikke brug for at få låst den op, vurderer hun.

"Jeg tror, at man køber sin telefon hos os, fordi man gerne vil være kunde hos os," siger Stine Green Paulsen.

Hun erkender, at kunderne ville vinde på at få frie mobiler. Men teleselskabet har ikke problemer med sure kunder, der ringer ind for at brokke sig over låsen, hævder hun. Kunderne forventer ikke frie telefoner, mener hun.

"Selvfølgelig ville det være nemmere, hvis man bare kunne bruge den med dét selskab, som man ville, men mange ved godt, at det er sådan det er," siger pressechefen.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitalt event: Få mere ud af Dynamics 365 - Del 2

En formiddag med fokus på Microsoft Dynamics 365. Bliv klogere på de nye muligheder og få inspiration til, hvordan du får endnu mere forretningsmæssig værdi med Microsoft's cloud-baserede forretningsapplikationer.

03. juni 2020 | Læs mere


Online webinar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

03. juni 2020 | Læs mere


Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Få styr på de 8 store megatrends - og de udfordringer der følger med
Brancher og forretningsmodeller ændrer sig konstant – og truslerne, skurkene og udfordringerne følger med. For mens hver megatrend rummer muligheder for større markeder og nye produkter, så rummer de også større risici for at blive ramt på pengepungen i takt med at finansielle tjenesteydelser som banker, forsikringsselskaber og pensionskasser står over for nye trusler. I dette whitepaper kan du derfor læse om, hvilke trends der dominerer den finansielle sektor pt. – og hvilket trusler der følger med trends som fintech, blockchain, IoT, machine learning og open banking.