Artikel top billede

Forrester: Musikindustrien må lave drastiske ændringer

Musikindustriens top-analytiker råder pladeselskaberne til at ændre forretningskonceptet øjeblikkeligt.

Den går ikke længere.

Pladebranchen er i sin nuværende form dødsdømt.

Selv ikke, hvis Michael Jackson, Kurt Cobain, Jim Morrison og John Lennon genopstod fra graven og dannede en supergruppe ville der være noget at gøre.

For at overleve bliver branchen nødt til at genopfinde sig selv, og tænke forbrugeren i fokus. Det mener pladebranchens foretrukne analytiker Mark Mulligan, der er ansat hos Forrester. Det er ham, der står bag undersøgelser, der viser, hvor udbredt fildeling er.

Han har nu udsendt et regulært opråb til pladebranchen.

Essensen er, at branchen skal lade være med hele tiden at sætte sig selv i første række, men i stedet forkusere benhårdt på kunden og kundens behov. Hvis det ikke sker, så venter konkurserne forude.

"Det er 100 år siden det første album blev udgivet og musiksalget rasler ned. Det er på tide med en radikal ændring af, hvad musikprodukter er. Vi mener, at fremtidige musikprodukter skal tilpasse sig en verden, der ikke skelner i platforme og som hjælper kunderne med at skabe deres egne unikke oplevelser ved at integrere den sociale dimension i musik. Det er på tide at bygge sin forretning på kundernes behov, og ikke virksomhedens behov," skriver Mark Mulligan på vegne af Forrester.

Reelt taler han om at droppe al DRM og skabe et nyt digitalt LP-format, hvor man kan chatte med andre fans, mens man hører musikken, og få adgang til en lang række ekstra ting. Det er nærmere beskrevet i billedet her over.

Mulligan opremser seks basale forbrugerrettigheder, som skal være pladebranchens nye mantra.

Læs mere om rapporten Music Product Manifesto: The Product Features That Will Save Recorded Music på Mark Mulligans blog.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere