Forrester: Musikindustrien må lave drastiske ændringer

Musikindustriens top-analytiker råder pladeselskaberne til at ændre forretningskonceptet øjeblikkeligt.

Artikel top billede

Den går ikke længere.

Pladebranchen er i sin nuværende form dødsdømt.

Selv ikke, hvis Michael Jackson, Kurt Cobain, Jim Morrison og John Lennon genopstod fra graven og dannede en supergruppe ville der være noget at gøre.

For at overleve bliver branchen nødt til at genopfinde sig selv, og tænke forbrugeren i fokus. Det mener pladebranchens foretrukne analytiker Mark Mulligan, der er ansat hos Forrester. Det er ham, der står bag undersøgelser, der viser, hvor udbredt fildeling er.

Han har nu udsendt et regulært opråb til pladebranchen.

Essensen er, at branchen skal lade være med hele tiden at sætte sig selv i første række, men i stedet forkusere benhårdt på kunden og kundens behov. Hvis det ikke sker, så venter konkurserne forude.

"Det er 100 år siden det første album blev udgivet og musiksalget rasler ned. Det er på tide med en radikal ændring af, hvad musikprodukter er. Vi mener, at fremtidige musikprodukter skal tilpasse sig en verden, der ikke skelner i platforme og som hjælper kunderne med at skabe deres egne unikke oplevelser ved at integrere den sociale dimension i musik. Det er på tide at bygge sin forretning på kundernes behov, og ikke virksomhedens behov," skriver Mark Mulligan på vegne af Forrester.

Reelt taler han om at droppe al DRM og skabe et nyt digitalt LP-format, hvor man kan chatte med andre fans, mens man hører musikken, og få adgang til en lang række ekstra ting. Det er nærmere beskrevet i billedet her over.

Mulligan opremser seks basale forbrugerrettigheder, som skal være pladebranchens nye mantra.

Læs mere om rapporten Music Product Manifesto: The Product Features That Will Save Recorded Music på Mark Mulligans blog.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S