Hver tiende nye pc er defekt

<b>OPDATERET</b> Omtrent hver tiende computer virker ikke. Til trods for den store fejlprocent kræver de fleste forhandlere et gebyr på 300-800 kroner for at kigge på fejlen, og det holder mange væk.

Hver tiende danske klager over sit nye it-indkøb. Det fremgår ifølge Politiken af Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2004. Siden 1994 er antallet af klaget steget 266 procent, og det er især nye computere, løsdele, support og reparationer, som der klages over.

De mange klager får telefonerne til at gløde hos Forbrugerrådet.

»Der er ekstremt mange sager på dette område, og forbrugerne har meget store problemer med at komme igennem med deres klage. Men ligesom forbrugerne ikke finder sig i det, når det handler om bilen, skal de heller ikke finde sig i det, når det gælder computeren«, forklarer Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet til Politiken.

Der er to års reklamationsret på it-udstyr. Men ifølge købeloven er det forbrugeren, der skal bevise, at der er noget galt med udstyret. Og det er kun de færreste i stand til, fordi de ikke har den fornødne tekniske viden. Samtidig kræver flere forhandlere et gebyr på mellem 300-800 kroner for overhovedet at ville tage stilling til fejlen. Ifølge Forbrugerstyrelsen får det mange forbruger til at undlade indlevere de fejlbehæftede produkter.

Hver tredje ignorerer krav fra Forbrugernævnet
Det stigende antal klager har medført et hav af afgørelser fra Forbrugernævnet. Men i hver tredje sag nægter computerforretningen at rette sig efter afgørelsen, fordi nævnet ikke har nogle sanktionsmuligheder.

»Det er en helt uacceptabel udvikling. Det bliver blot værre af, at mange butikker ikke efterlever afgørelserne,« siger forbrugerminister Henriette Kjær ifølge DR Online.

For at forbrugerne kan følge med i hvilke virksomheder, der opfører sig ordentligt har Forbrugerstyrelsen oprettet hjemmesiden firmatjek.dk, hvor de virksomheder, som ikke efterlever Forbrugernævnets afgørelser bliver udstillet.

På siden findes i øjeblikket flere it-butikker - blandt andet butikken »chippen.dk« og flere mobiltelefon-butikker.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job