Forbrugerrådet: Vi tog fejl om Fullrate

Virksomheder må gerne overvåge Facebook og Twitter, siger vagthund nu.

Artikel top billede

Forbrugerrådet lægger sig fladt på maven og undskylder.

I denne uge har vagthunden ellers fremstået som mistroisk og advarende over for firmaer, der opsøger utilfredse kunder via Twitter eller andre sociale medier. Debatten flammede op, efter Fullrate havde hjulpet en utilfreds kunde via Twitter-overvågning.

”Jeg har fulgt debatten, og må konstatere, at vi fremstår, som dem, der bare er kommet med en automatreaktion. Kritikken har fået os til at kigge på sagen én gang til og diskutere den internt,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.

Og den interne diskussion er mundet ud i en erkendelse af, at det var malplaceret at fremhæve Fullrate-sagen som problematisk ud fra et forbrugerpolitisk synspunkt.

"På det punkt trækker vi nok lidt i land igen."

”Det er jo positivt, at firma kan følge med i, hvad folk siger om dem, og virksomhederne skal selvfølgelig møde deres kunder, der hvor de er. Blogs, Twitter og Facebook er jo blevet den moderne udgave af byens torv, så al ære og værdighed til de firmaer, der lytter og reagerer på kritik. Det er kommet til at fremstå, som om vi ser det som et problem. Det er nok vores egen skyld, at det har fremstået lidt unuanceret,” siger Rasmus Kjeldahl til ComON.

Han vil heller ikke problematisere, at Fullrate i det konkrete tilfælde har hentet kontaktoplysninger om kunden i firmaets egen database.

Vi skal stadig diskutere privacy

Det var altså en forfejlet automatreaktion at kalde Fullrates kontakt til kunden for: ”krænkende”.

Forbrugerrådets direktør håber, at man nu i stedet kan bruge den livlige debat om den aktuelle sag til generelt at oplyse alle danskere om fordele og faldgruber i at ytre sig på nettet.

”Den pågældende kunde hos Fullrate, Lara, vidste jo godt, at de ting, hun skrev på Twitter, kunne læses af andre. Hun har formentlig håbet, at beskeden blev læst af flest muligt. Men der er stadig folk, som ikke er bevidste om, hvad der sker med de ting, de skriver på nettet,” siger Rasmus Kjeldahl.

Det er ikke en sort/hvid diskussion. Han sidestiller den med debatten om målrettede reklamer i Gmail.

”Der er jo en gruppe af mennesker, der mener, at det er krænkende, at reklamerne tilpasses teksten i vores mail. Men der er også en gruppe personer, som synes, at det er helt fint, at det sker,” siger direktøren.

Derfor se Forbrugerrådet det som sin rolle at klæde de mindst erfarne netbrugere bedre på.

"Dem skal vi være bedre til at oplære og gøre bevidste, så de bedre kan tage stilling," siger han og henviser til de mange muligheder brugerne for eksempel har for at justere deres indstillinger på Facebook.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job