Forbrugerrådet: Vi tog fejl om Fullrate

Virksomheder må gerne overvåge Facebook og Twitter, siger vagthund nu.

Artikel top billede

Forbrugerrådet lægger sig fladt på maven og undskylder.

I denne uge har vagthunden ellers fremstået som mistroisk og advarende over for firmaer, der opsøger utilfredse kunder via Twitter eller andre sociale medier. Debatten flammede op, efter Fullrate havde hjulpet en utilfreds kunde via Twitter-overvågning.

”Jeg har fulgt debatten, og må konstatere, at vi fremstår, som dem, der bare er kommet med en automatreaktion. Kritikken har fået os til at kigge på sagen én gang til og diskutere den internt,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.

Og den interne diskussion er mundet ud i en erkendelse af, at det var malplaceret at fremhæve Fullrate-sagen som problematisk ud fra et forbrugerpolitisk synspunkt.

"På det punkt trækker vi nok lidt i land igen."

”Det er jo positivt, at firma kan følge med i, hvad folk siger om dem, og virksomhederne skal selvfølgelig møde deres kunder, der hvor de er. Blogs, Twitter og Facebook er jo blevet den moderne udgave af byens torv, så al ære og værdighed til de firmaer, der lytter og reagerer på kritik. Det er kommet til at fremstå, som om vi ser det som et problem. Det er nok vores egen skyld, at det har fremstået lidt unuanceret,” siger Rasmus Kjeldahl til ComON.

Han vil heller ikke problematisere, at Fullrate i det konkrete tilfælde har hentet kontaktoplysninger om kunden i firmaets egen database.

Vi skal stadig diskutere privacy

Det var altså en forfejlet automatreaktion at kalde Fullrates kontakt til kunden for: ”krænkende”.

Forbrugerrådets direktør håber, at man nu i stedet kan bruge den livlige debat om den aktuelle sag til generelt at oplyse alle danskere om fordele og faldgruber i at ytre sig på nettet.

”Den pågældende kunde hos Fullrate, Lara, vidste jo godt, at de ting, hun skrev på Twitter, kunne læses af andre. Hun har formentlig håbet, at beskeden blev læst af flest muligt. Men der er stadig folk, som ikke er bevidste om, hvad der sker med de ting, de skriver på nettet,” siger Rasmus Kjeldahl.

Det er ikke en sort/hvid diskussion. Han sidestiller den med debatten om målrettede reklamer i Gmail.

”Der er jo en gruppe af mennesker, der mener, at det er krænkende, at reklamerne tilpasses teksten i vores mail. Men der er også en gruppe personer, som synes, at det er helt fint, at det sker,” siger direktøren.

Derfor se Forbrugerrådet det som sin rolle at klæde de mindst erfarne netbrugere bedre på.

"Dem skal vi være bedre til at oplære og gøre bevidste, så de bedre kan tage stilling," siger han og henviser til de mange muligheder brugerne for eksempel har for at justere deres indstillinger på Facebook.

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Schilling ApS

Technical Support Specialist

Københavnsområdet

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S