Artikel top billede

Forbrugerrådet: Vi tog fejl om Fullrate

Virksomheder må gerne overvåge Facebook og Twitter, siger vagthund nu.

Forbrugerrådet lægger sig fladt på maven og undskylder.

I denne uge har vagthunden ellers fremstået som mistroisk og advarende over for firmaer, der opsøger utilfredse kunder via Twitter eller andre sociale medier. Debatten flammede op, efter Fullrate havde hjulpet en utilfreds kunde via Twitter-overvågning.

”Jeg har fulgt debatten, og må konstatere, at vi fremstår, som dem, der bare er kommet med en automatreaktion. Kritikken har fået os til at kigge på sagen én gang til og diskutere den internt,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.

Og den interne diskussion er mundet ud i en erkendelse af, at det var malplaceret at fremhæve Fullrate-sagen som problematisk ud fra et forbrugerpolitisk synspunkt.

"På det punkt trækker vi nok lidt i land igen."

”Det er jo positivt, at firma kan følge med i, hvad folk siger om dem, og virksomhederne skal selvfølgelig møde deres kunder, der hvor de er. Blogs, Twitter og Facebook er jo blevet den moderne udgave af byens torv, så al ære og værdighed til de firmaer, der lytter og reagerer på kritik. Det er kommet til at fremstå, som om vi ser det som et problem. Det er nok vores egen skyld, at det har fremstået lidt unuanceret,” siger Rasmus Kjeldahl til ComON.

Han vil heller ikke problematisere, at Fullrate i det konkrete tilfælde har hentet kontaktoplysninger om kunden i firmaets egen database.

Vi skal stadig diskutere privacy

Det var altså en forfejlet automatreaktion at kalde Fullrates kontakt til kunden for: ”krænkende”.

Forbrugerrådets direktør håber, at man nu i stedet kan bruge den livlige debat om den aktuelle sag til generelt at oplyse alle danskere om fordele og faldgruber i at ytre sig på nettet.

”Den pågældende kunde hos Fullrate, Lara, vidste jo godt, at de ting, hun skrev på Twitter, kunne læses af andre. Hun har formentlig håbet, at beskeden blev læst af flest muligt. Men der er stadig folk, som ikke er bevidste om, hvad der sker med de ting, de skriver på nettet,” siger Rasmus Kjeldahl.

Det er ikke en sort/hvid diskussion. Han sidestiller den med debatten om målrettede reklamer i Gmail.

”Der er jo en gruppe af mennesker, der mener, at det er krænkende, at reklamerne tilpasses teksten i vores mail. Men der er også en gruppe personer, som synes, at det er helt fint, at det sker,” siger direktøren.

Derfor se Forbrugerrådet det som sin rolle at klæde de mindst erfarne netbrugere bedre på.

"Dem skal vi være bedre til at oplære og gøre bevidste, så de bedre kan tage stilling," siger han og henviser til de mange muligheder brugerne for eksempel har for at justere deres indstillinger på Facebook.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere