Strid om ansvar for spam-stop

Forbrugerrådet mener ikke, at internetudbyderne lever op til deres ansvar for at stoppe spam, og vil have opstillet mindstekrav. Men det afviser internetudbyderne. Det skriver IT-avisen ComON, der udkommer i dag.

Det er meget vanskeligt for de enkelte internetbrugere at sikre sig tilstrækkeligt mod spam. Derimod har internetudbyderne en række muligheder for at beskytte brugerne mod spam ved hjælp af filtre, men de vil ikke vil ikke være med til at stille mindstekrav til indsatsen på området.

Internetudbyderne har i »adfærdskodeks for håndtering af trusler imod internettet« blandt andet forpligtet sig til at udbyde sikkerhedsløsninger og at informere brugerne om, hvordan man beskytter sig. Men det er ikke godt nok, mener Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet

»De systemer, der muliggør både spam og filtrering, er så komplicerede, at almindelige brugere ikke kan gennemskue det,« siger hun til IT-avisen ComON.

»Jeg så gerne, at forpligtelsen fra udbydernes side til aktivt at bekæmpe spam fremgik mere af kodekset.«

Anette Høyrup mener, at kodekset skal indeholde visse minimumskrav til internetudbydernes bekæmpelse af spam. Markedet for spambekæmpelsesløsninger er nemlig så uigennemskueligt at forbrugerne ikke kan gennemskue det. Derfor skal udbyderne pålægge sig et vist minimumsniveau, hvad angår kvaliteten, mener hun.

»Udbyderne kan ikke slippe for ansvaret blot ved at sikre, at forbrugerne er ordentligt informeret. Jeg savner en klarere udmelding fra dem,« siger hun.

Men Jesper Hansen, som er udviklingsdirektør i Cybercity og formand for udbydernes sikkerhedsforum, som står bag kodekset, mener ikke, at mindstekrav er vejen frem.

»Lovgivning er ikke velegnet til at regulere et område i stadig forvandling. Det er som udgangspunkt markedsmekanismerne, der skal drive udviklingen, og det er konkurrencen som skaber det bedste fundament for de rigtige løsninger. Branchen lever af kunderne, og kunderne skal drive efterspørgslen,« siger Jesper Hansen, som mener, at kodekset vil medvirke til udviklingen af de bedste løsninger.

»Internetudbyderne har påtaget sig et ansvar for at vejlede brugerne, men i sidste ende er det brugernes eget ansvar at beskytte sig. Der er jo heller ingen, der låser døren for én, når man går hjemmefra,« påpeger Jesper Hansen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S