Virk.dk godkendt til drift

Efter at have skudt et større tocifret millionbeløb ind i en total ombygning af platformen, har Krak nu bestået driftsprøven på erhvervsportalen.

Næsten et år efter at den offentlige erhvervsportal Virk gik i luften, er den tekniske løsning nu endeligt leveret i en udgave, så Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er tilfreds. Styrelsen satte i sidste uge sin godkendende underskrift på driftsprøven.

En signatur, som fik Kraks direktør Ove Leth-Sørensen til at ånde lettet op.

»Jeg har det rigtig godt med, at det nu er lykkedes at bestå driftsprøven,« siger han til IT-avisen ComON.

Virk har været plaget af tekniske problemer siden starten. Først blev lanceringen udskudt, for senere at blive lanceret uden at være helt færdig. To gange efterfølgende dumpede portalen den tekniske prøve, hvilket til sidst i maj 2004 fik Krak til at skrifte teknisk platform.

Den hidtidige samarbejdspartner IBM røg ud til fordel for en ny platform baseret på danske Sitecore. Det hjalp åbenbart, og nu er Virk godkendt til drift.

»Vi er tilfreds med Kraks løsning. Og den er bestået med glans. Det var ikke sådan at de hang i neglene. Set i forhold til det vi oplevede i foråret er vi meget tilfredse,« siger Centechef i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Peter Pietras, der dog også fremhæver indsatsen fra de to leverandører Resultmaker og Alpha-solutions.

Hidtil har netop de tekniske problemer og deraf følgende negativ omtale og dårlige brugeroplevelser forhindret virksomhederne i at bruge Virk.dk. Men nu håber Peter Pietras, at det begynder at gå fremad.

»Det betyder meget for Virk fremover, fordi vi nu har skabt en solid platform, som betyder, at vi kan gå ud og begynde at markedsføre Virk. Nu begynder der virkelig at komme perspektiver i Virk.dk,« fortæller Peter Pietras

Den nye tekniske løsning har ikke været helt billig for Krak. Først brugte selskabet et stort tocifret millionbeløb på at udvikle løsningen sammen med IBM. Efterfølgende er den blevet flyttet og tilpasset til en ny platform. En arbejde der er sket i løbet af sommeren.

»Vi har ikke brugt lige så mange penge, som i første omgang, men det har været en stor investering også her i anden omgang,« fortæller Ove Leth-Sørensen til IT-avisen ComON.

»Vi har ikke det præcise tal på hvor meget, det har kostet, fordi vi egentlig har fokuseret på at løse opgaven, nærmest for enhver pris. Men der har været brugt et stort tocifret millionbeløb,« fortsætter han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S