Norske data-efterforskere løser mordgåde

Norske dataefterforskere har rekonstrueret vigtige sms-beskeder i en makaber svensk mordsag.

Slettede sms-meddelelser på en mobiltelefon kan få afgørende betydning i en makaber svensk mordsag. En 32-årig præst i et trossamfund under Pinsemissionen står anklaget for mord og mordforsøg i den såkaldte Knutby-sag.

Ifølge politiet har den 32-årige påvirket familiens barnepige til mord og mordforsøg, blandt andet gennem anonyme og ikke-anonyme sms-beskeder.

Politiet kontaktede i forrige uge det norske firma Ibas for at få rekonstrueret de slettede beskeder på barnepigens mobiltelefon.

Ibas kunne genskabe 13 sms-beskeder, der underbygger pigens forklaring af sagens forløb. De kan få en afgørende rolle for retssagens udfald, oplyser firmaet.

»Mobiltelefoner indeholder utrolig mange informationer. Vi kan genskabe de fleste slettede informationer. Indholdet findes stadig i telefonen så længe det ikke overskrives med nye informationer. Det er præcis som med en computer,« siger Ibas-efterforsker Göran Fornbrandt til Aftonbladet.

Det norske firma har oprettet en dataefterforskningsenhed, som er specialiseret i at finde dataspor i alle former for magnetisk hukommelse. Det er en kendt sag at slettede filer på disketter og harddiske ofte kan genskabes med specielle værktøjer. Men det er mindre kendt, at det også er muligt at rekonstruere slettede sms-meddelelser på mobiltelefoner.

Ibas fortæller at firmaets eksperter kan genskabe alle slettede data i telefonens hukommelse og på SIM-kortet, f.eks. gemte talebeskeder, sendte og modtagne sms'er, telefonnumre og kalender-informationer.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere