Mediegigant tjener penge på Anonymous

Hver gang Anonymous-tilhængerne går på gaden, ryger der penge i kassen hos Time Warner.

Artikel top billede

Den løst organiserede hackergruppe Anonymous er kendt for at tage kampen op med verdens rige og mægtige – både regeringer og private kapitalister. Medlemmerne kæmper mod censur og korruption. Men det vil nok overraske mange, at en af verdens største mediekoncerner, Time Warner, faktisk tjener penge hver gang de maskeklædte Anonymous-tilhængere møder op for at demonstrere.

Hvis Anonymous har ét fælles, lettilgængeligt symbol, så er det den Guy Fawkes-maske, som bruges hver gang Anonymous-folkene går på gaden. Guy Fawkes levede i det 17. århundrede og skrev sig ind i historien med sit forsøg på at sprænge det britiske parlament i luften med krudttønder. Masken blev kendt med filmen ”V for Vendetta” fra 2006, der blev produceret af Warner Brothers.

Som New York Times skriver i denne artikel, så ejer mediegiganten Time Warner – der er moderselskab til Warner Brothers – alle rettighederne til billedet af Guy Fawkes og koncernen tjener således penge hver gang der bliver solgt en maske med hans kontrafej.

Masken er blevet brugt til at demonstrere foran Scientology-bygninger. Den blev også brugt i demonstrationerne i San Francisco, hvor man protesterede mod slukningen af mobilnettet.

Anonymous-tilhængerne ser masken som et symbol på kampen mod onde regeringer og koncerner. Men Time Warner tjener altså penge, hver gang de går på gaden.

Der er nok ingen tvivl om, at Anonymous' brug af masken har sat ekstra gang i salget af maskerne til alle dem, der sympatiserer med de anarkistiske hackere – også de mange, som aldrig selv ville deltage i en demonstration.

På Amazon.com er Guy Fawkes da også den mest solgte maske – den sælger bedre end Batman, Harry Potter og Darth Vader.

Rubie's Costume i New York, der fremstiller masken i licens fra Time Warner, fortæller at man sælger mere end 100.000 Vendetta-masker om året. Det er langt mere end andre masker, hvor man typisk kun sælger 5.000 om året.

Hos Rubie's Costume troede man først, at det gode salg skyldes filmens popularitet. Indtil man opdagede, at Anonymous har taget masken til sig. Det skete første gang i 2008 under protester mod Scientology, hvor medlemmerne viste sig på gaden og samtidig havde behov for at sløre deres identitet. Herefter blev Guy Fawkes et symbol for Anonymous.

Filmen er baseret på en ældre tegneserie af Alan Moore, og han har tidligere i et interview udtrykt tilfredshed med, at masken nu bliver brugt i det, der beskrives som kampen for ytringsfrihed.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job