Mediegigant tjener penge på Anonymous

Hver gang Anonymous-tilhængerne går på gaden, ryger der penge i kassen hos Time Warner.

Artikel top billede

Den løst organiserede hackergruppe Anonymous er kendt for at tage kampen op med verdens rige og mægtige – både regeringer og private kapitalister. Medlemmerne kæmper mod censur og korruption. Men det vil nok overraske mange, at en af verdens største mediekoncerner, Time Warner, faktisk tjener penge hver gang de maskeklædte Anonymous-tilhængere møder op for at demonstrere.

Hvis Anonymous har ét fælles, lettilgængeligt symbol, så er det den Guy Fawkes-maske, som bruges hver gang Anonymous-folkene går på gaden. Guy Fawkes levede i det 17. århundrede og skrev sig ind i historien med sit forsøg på at sprænge det britiske parlament i luften med krudttønder. Masken blev kendt med filmen ”V for Vendetta” fra 2006, der blev produceret af Warner Brothers.

Som New York Times skriver i denne artikel, så ejer mediegiganten Time Warner – der er moderselskab til Warner Brothers – alle rettighederne til billedet af Guy Fawkes og koncernen tjener således penge hver gang der bliver solgt en maske med hans kontrafej.

Masken er blevet brugt til at demonstrere foran Scientology-bygninger. Den blev også brugt i demonstrationerne i San Francisco, hvor man protesterede mod slukningen af mobilnettet.

Anonymous-tilhængerne ser masken som et symbol på kampen mod onde regeringer og koncerner. Men Time Warner tjener altså penge, hver gang de går på gaden.

Der er nok ingen tvivl om, at Anonymous' brug af masken har sat ekstra gang i salget af maskerne til alle dem, der sympatiserer med de anarkistiske hackere – også de mange, som aldrig selv ville deltage i en demonstration.

På Amazon.com er Guy Fawkes da også den mest solgte maske – den sælger bedre end Batman, Harry Potter og Darth Vader.

Rubie's Costume i New York, der fremstiller masken i licens fra Time Warner, fortæller at man sælger mere end 100.000 Vendetta-masker om året. Det er langt mere end andre masker, hvor man typisk kun sælger 5.000 om året.

Hos Rubie's Costume troede man først, at det gode salg skyldes filmens popularitet. Indtil man opdagede, at Anonymous har taget masken til sig. Det skete første gang i 2008 under protester mod Scientology, hvor medlemmerne viste sig på gaden og samtidig havde behov for at sløre deres identitet. Herefter blev Guy Fawkes et symbol for Anonymous.

Filmen er baseret på en ældre tegneserie af Alan Moore, og han har tidligere i et interview udtrykt tilfredshed med, at masken nu bliver brugt i det, der beskrives som kampen for ytringsfrihed.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car