Artikel top billede

Derfor forsvandt internettet i s-tog og busser

Gratis internet i københavnske busser og s-tog er stadig slukket efter konkurs. DSB har først alternativ klar efter nytår.

Københavnske pendlere og turister må fortsat vente på gratis wifi, når de rejser med det offentlige.

Slagsdirektør Niklas Marschall hos DSB S-tog oplyser til ComON, at der tidligst omkring nytår og mest sandsynligt først i 2012 bliver tændt for wifi i københavnske tog.

Det var konkursen hos Butler Networks, der satte en stopper for internet i tog og busser. DSB brugte anledningen til at finde en helt anden teknisk løsning. Det er blandt andet det skifte, der har taget længere tid end forventet. 

DSB har valgt at skifte fra den proprietære Wimax-lignende teknologi, som Butler Networks leverede, til det almindelige 3G-netværk (HSDPA). Men det bliver ikke bare ét af de fire danske teleselskaber med eget net, der skal overtage opgave. Kontrakten bliver delt mellem mindst to teleudbydere.

"Vi har valgt, at vi vil have en redundant løsning, så vi kan skifte til andre netværk, hvis et selskab er nede eller ikke har så god dækning i et område. De test har taget længere tid at få på plads. Men vi forventer at åbne igen omkring nytår eller lidt ind i det nye år," siger Niklas Marschall.

"Vi har truffet en principiel beslutning om, at gratis internet skal være en del af vores grundprodukt. Når først vi har startet den her rejse, så bliver vi nødt til at fortsætte, og så vil vi ikke komme med et produkt, der ikke er godt nok. For kunderne er rigtig glade for tilbuddet," siger han om forsinkelsen.

Men så har de vel også undret sig over, at det ikke virker. Får I ikke klager?

"Jo det kan du tro. Men folk respekterer, at vi gerne vil gøre det ordentlig - selv om de gerne så, at vi gjorde det lidt hurtigere."

Farvel til login

En anden ting, der nu kommer til at forsinke processen med fire til fem måneder, er betalingsmodellen. Den bliver ændret en anelse.

Tidligere har firmaet Commute Media stået for at drive en reklameportal, som alle besøgende skulle tvinges til at logge på og besøge, før de kunne surfe videre. Login-processen forsvinder helt.

"Vi fjerner login, så man kan komme på hurtigere. Det er noget af det, som kunderne har efterspurgt mest. De ser det som unødigt tidskrævende," forklarer DSB S-togs salgsdirektør.

"Vi vil rigtig gerne have, at folk tilmelder sig de mange services, som vi tilbyder, men til at starte med gælder det bare om at få folk på nettet så hurtigt som muligt," siger Niklas Marschall

Det gamle tekniske setup via Butler Networks gav 2 Mbit/s. Niklas Marschall vil ikke sætte tal på den kommende hastighed.

"Det skal være bedre end det gamle, men præcis hvor hurtigt, det bliver, afhænger jo meget af, hvad det pågældende teleselskab tilbyder i området, og om der er 4G-netværk."

Signalet i togene er stadig wifi. Det er kun signalet fra master til togvognene, der sker via 3G eller 4G.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Efter et års forsinkelse: DR skruer markant op for billedkvaliteten på DRTV - vil sende dobbelt så mange billeder som tidligere
Da hele fodbolddanmark mandag så det danske landsholds 4-1 sejr over Rusland skete det i en markant højere kvalitet for manges vedkommende, end de er vant til. DR har nemlig fordoblet kvaliteten på streamingtjenesten DRTV.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”