Derfor forsvandt internettet i s-tog og busser

Gratis internet i københavnske busser og s-tog er stadig slukket efter konkurs. DSB har først alternativ klar efter nytår.

Artikel top billede

Københavnske pendlere og turister må fortsat vente på gratis wifi, når de rejser med det offentlige.

Slagsdirektør Niklas Marschall hos DSB S-tog oplyser til ComON, at der tidligst omkring nytår og mest sandsynligt først i 2012 bliver tændt for wifi i københavnske tog.

Det var konkursen hos Butler Networks, der satte en stopper for internet i tog og busser. DSB brugte anledningen til at finde en helt anden teknisk løsning. Det er blandt andet det skifte, der har taget længere tid end forventet. 

DSB har valgt at skifte fra den proprietære Wimax-lignende teknologi, som Butler Networks leverede, til det almindelige 3G-netværk (HSDPA). Men det bliver ikke bare ét af de fire danske teleselskaber med eget net, der skal overtage opgave. Kontrakten bliver delt mellem mindst to teleudbydere.

"Vi har valgt, at vi vil have en redundant løsning, så vi kan skifte til andre netværk, hvis et selskab er nede eller ikke har så god dækning i et område. De test har taget længere tid at få på plads. Men vi forventer at åbne igen omkring nytår eller lidt ind i det nye år," siger Niklas Marschall.

"Vi har truffet en principiel beslutning om, at gratis internet skal være en del af vores grundprodukt. Når først vi har startet den her rejse, så bliver vi nødt til at fortsætte, og så vil vi ikke komme med et produkt, der ikke er godt nok. For kunderne er rigtig glade for tilbuddet," siger han om forsinkelsen.

Men så har de vel også undret sig over, at det ikke virker. Får I ikke klager?

"Jo det kan du tro. Men folk respekterer, at vi gerne vil gøre det ordentlig - selv om de gerne så, at vi gjorde det lidt hurtigere."

Farvel til login

En anden ting, der nu kommer til at forsinke processen med fire til fem måneder, er betalingsmodellen. Den bliver ændret en anelse.

Tidligere har firmaet Commute Media stået for at drive en reklameportal, som alle besøgende skulle tvinges til at logge på og besøge, før de kunne surfe videre. Login-processen forsvinder helt.

"Vi fjerner login, så man kan komme på hurtigere. Det er noget af det, som kunderne har efterspurgt mest. De ser det som unødigt tidskrævende," forklarer DSB S-togs salgsdirektør.

"Vi vil rigtig gerne have, at folk tilmelder sig de mange services, som vi tilbyder, men til at starte med gælder det bare om at få folk på nettet så hurtigt som muligt," siger Niklas Marschall

Det gamle tekniske setup via Butler Networks gav 2 Mbit/s. Niklas Marschall vil ikke sætte tal på den kommende hastighed.

"Det skal være bedre end det gamle, men præcis hvor hurtigt, det bliver, afhænger jo meget af, hvad det pågældende teleselskab tilbyder i området, og om der er 4G-netværk."

Signalet i togene er stadig wifi. Det er kun signalet fra master til togvognene, der sker via 3G eller 4G.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job