Sms til blinde

Nokia har øje for folk med synshandicap: Nyt program til Nokias touch-mobiler gør det nu muligt for blinde at læse sms'er.

Det er ikke just let at være blind, og at bruge en moderne mobiltelefon med den store mængde af sms'er og internetsurfing, de i dag er lavet til, er ikke ligefrem en let opgave. Dette forsøger Nokia nu at gøre noget ved med et nyt program til deres touch-mobiler.

Vibrationer hjælper blinde
Touch-mobiler er i forvejen ikke velegnede til blinde med deres fåtal af fysiske knapper. Mobilens vibrationer kan dog til en vis grad hjælpe på dette, og det er netop dette koncept Nokia bruger i det nye program, der hedder Nokia Braille Reader.

Ud fra vibrationer genereret af mobilens indbyggede vibrator, vil det således være muligt for blinde at stave sig igennem sms'er. Hvordan det vil fungere i praksis er svært at bedømme, men det er da muligt, at det måske kan lade sig gøre at beherske programmet, så man kan opnå en vis 'læse'-hastighed.

Du kan se en demonstrationsvideo af programmet og hente det gratis til Nokias touch-mobiler på Nokias hjemmeside på dette link




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere