Coolshop dropper Sonykonsol

Danske butikker støtter op om global boykot af Sonys PSP Go, som er med til at udrydde salget af brugte spil.

Sony får ualmindelig svært ved at gøre den nye version af PSP'en, PSP Go til en global succes. Over hele verden har nogle af de største spil- og elektronikbutikker valgt at boykotte Sonys lille maskine. Det skyldes, at butikkerne går glip af det efterfølgende spilsalg, da man kun kan downloade spil på den nye PSP.

I Danmark har Coolshop valgt at droppe maskinen.

»PSP Go kommer til at fungere via download af spil, og vi har derfor valgt, at det ikke er interessant for os at støtte op om konsollen,« bekræfter Coolshop overfor CRN’s søstersite ComON.

Der kommer heller ikke til at stå en eneste PSP Go på hylderne hos Blockbuster.

»Vi har besluttet at droppe PSP helt. PSP er det eneste konsolformat der går tilbage. Men hvis vi stadig solgte PSP, ville vi hellere sælge den gamle end den nye. For vi tjener ikke penge på hardware, men på det efterfølgende salg af spil og det er der jo ikke meget af til PSP Go,« siger Blockbusters administrerende direktør Søren Heilmann til ComON.

Kan man sælge brugte downloads?

Boykotten handler ikke blot om, at butikkerne ikke kan tjene penge på nye spil. Men i lige så høj grad om, at butikkerne ikke kan tjene penge på at købe brugte spil billigt og sælge dem dyrt. Når butikkerne sælger brugte spil, scorer de hele fortjenesten selv. Derfor handler boykotten også om at forsvare det lukrative brugtspilssalg.

Men brugtsalget har flere fjender end PSP Go. På de nyeste konsoller kan man hente spil direkte fra nettet. Selv om det er en nem løsning, så er det også en dyr løsning. Mens et premierespil til Xbox og PS3 koster 550 kroner og kan byttes tilbage til butikken for ca. 300 kroner, så kan man ikke bytte et downloadet spil. Derfor stiger prisen på spil for forbrugere fra ca. 250 kroner for et nyt spil til 550 kroner. Ifølge magasinet Forbes kommer 50 procent af kæden Gamestops indtjening fra brugtsalg. Spiludviklerne og udgiverne får ikke en øre fra brugte spil.

»Brugtmarkedet er et kæmpe problem for udviklere og udgivere. Butikkerne kan sælge samme spil fem-seks gange, så de har ingen grund til at fylde hylderne op med nye spil. Derfor taber vi penge på brugtsalget," siger Ian Livingstone der er præsident for udgiveren Eidos til BBC.

Spil-industri-analytikeren Michael Pachter mener boykotten er frugtesløs.

»Forretningerne bliver nødt til at indse, at spil i højere og højere grad vil være noget, man henter på Xbox Live og Playstation Network,« siger han til Eurogamer.

Samtidig er Sony nødt til at udfordre Apples App Store, hvis de vil bevare PSP'en på markedet. På kun et år har App Store gjort iPhone og iPod Touch til den voksne mands bip-bip-spiller. Det var det som PSP skulle have været.

Den nye PSP er essentielt den samme maskine som tidligere udgaver af PSP. Men den kan ikke læse de spildisks, som de andre PSP'er loader spil fra. I stedet skal man downloade spil til den udvidede hukommelse fra Playstation Network. Efter sigende skulle man kunne bytte sine gamle UMD spil til downloads af samme spil. PSP Go lander i enkelte danske butikker 1. oktober. Prisen er endnu uklar men buddene går fra 1.900 kroner til 3.000 kroner.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil