Aldi topscorer hos sure computerkunder

Knap hver tiende henvendelse til Forbrugerrådet kommer fra utilfredse Aldikunder.

Discountbutikskæden Aldi giver travlhed hos den private forbruger- organisation Forbrugerrådet.

Sidste år kom der 420 henvendelser om forbrugerelektronik til forbrugervagthundene. Heraf Aldi tegner sig for næsten en ud af ti henvendelser. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Postens forbrugerportal fpn.dk

»Aldi ligger højest på listen over de henvendelser, vi får om forbrugerelektronik. Aldi har en høj markedsandel, men størrelsen forpligter også til at overholde købeloven,« siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Forbrugerrådet kritiserer Aldi for at svigte deres ansvar. Hvis en computer, der er købt i Aldi, går i stykker, så bliver kunderne henvist til producenten. Og det er ikke i orden, mener Forbrugerrådet. Rådet mener, at Aldi direkte overtræder købeloven, fordi mange kunder bliver henvist til producenten i stedet for at få lov til at indlevere det fejlbehæftede produkt i butikken.

»Ifølge købeloven har forbrugerne ret til at aflevere varen til reparation, der hvor den er købt. Det er altid sælgeren af varen, der har ansvaret for de fejl og mangler, der har været på købstidspunktet,« siger Tina Dhanda.

Aldi forklarer en del af problemerne i 2007 med, at Medions support-firma, Compare Support gik konkurs sidste år.

I aften går TV2' s forbrugerprogram Basta i kødet på Aldi. Sidste år lovede Aldi at rette op på fejlene, men det er ikke sket ifølge TV2's programomtale.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere