Discountbutikskæden Aldi giver travlhed hos den private forbruger- organisation Forbrugerrådet.
Sidste år kom der 420 henvendelser om forbrugerelektronik til forbrugervagthundene. Heraf Aldi tegner sig for næsten en ud af ti henvendelser. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Postens forbrugerportal fpn.dk
»Aldi ligger højest på listen over de henvendelser, vi får om forbrugerelektronik. Aldi har en høj markedsandel, men størrelsen forpligter også til at overholde købeloven,« siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Forbrugerrådet kritiserer Aldi for at svigte deres ansvar. Hvis en computer, der er købt i Aldi, går i stykker, så bliver kunderne henvist til producenten. Og det er ikke i orden, mener Forbrugerrådet. Rådet mener, at Aldi direkte overtræder købeloven, fordi mange kunder bliver henvist til producenten i stedet for at få lov til at indlevere det fejlbehæftede produkt i butikken.
»Ifølge købeloven har forbrugerne ret til at aflevere varen til reparation, der hvor den er købt. Det er altid sælgeren af varen, der har ansvaret for de fejl og mangler, der har været på købstidspunktet,« siger Tina Dhanda.
Aldi forklarer en del af problemerne i 2007 med, at Medions support-firma, Compare Support gik konkurs sidste år.
I aften går TV2' s forbrugerprogram Basta i kødet på Aldi. Sidste år lovede Aldi at rette op på fejlene, men det er ikke sket ifølge TV2's programomtale.