De gode mennesker i it-branchen, der lever af at udbrede elektroniske frem for papirbaserede faktuarer, har fået lettere ved at fortælle om fordelene ved deres arbejde.
Det sker efter, at Københavns Kommune ved en fejl betalte en vognmand den nette sum af 957 millioner kroner for et vognlæs sand, som blev leveret til en børnehave i Vanløse, vis sandkasse trængte til en påfyldning. Det rigtige beløb, som vognmanden skulle have haft, var på 4950 kroner, skriver BT.
At det overhovedet kan lade sig gøre at lave den slags fejl, skyldes det gammeldags system med girokort, der manuelt konverteres til digitale betalinger. Det mener en af dem, der lever af elektroniske fakturaer, nemlig stifteren af Sproom, Steen B. Haunstrup.
"Den slags fejl sker hele tiden, når papirfakturaer skal scannes til elektroniske fakturaer," siger han.
Sproom står fast på, at tastefejlene helt undgås ved at sende fakturaer fuldelektronisk fra starten.
"Det er galimatias, at vi i 2011 stadig sender så vigtige informationer som opkrævninger på papir. De sendes med fodpost til indscanning, hvor man så forsøger at lave det om til data igen. Særligt når der er løsninger som f.eks. Sproom, hvor alle leverandører kan sende alle deres fakturaer - fuldelektronisk og helt gratis," pointerer Sproom-stifteren.
Milliard-fejlen i Københavns Kommune blev hverken opdaget af kommunen selv eller af vognmanden. Det var ifølge BT kommunens bank, Nordea, der studsede over den rundhåndede betaling for sandskasse-opfyldningen. Banken gjorde kommunens ansvarlige opmærksom på problemet, og først da han blev kontaktet af kommunens revisorer, blev vognmanden klar over, at han kortvarigt havde været en meget rig mand.
Kommunen har ifølge BT oplyst, at fejlen opstod, da børnehaven i Vanløse sendte regningen ind til den instans, der konverterer papir-regninger til elektroniske fakturaer. Her kom en søvning medarbejder til at skrive vognmandens gironummer ind i beløbs-feltet, og vupti var manden milliardær.