Google vil lade dig dele din købte musik

Google forsøger at lokke kunder til sin kommende musikbutik ved at tillade deling af musikken med andre.

Artikel top billede

Google er meget tæt på at åbne en ny stor musikbutik på nettet. Som ComON kunne fortælle tidligere i denne uge, kan musikbutikken allerede være klar i løbet af meget kort tid. Det ser ud til at Google forsøger at  overhale Apple, der snart er klar med sin iTunes Match tjeneste i USA.

Det store spørgsmål er, hvordan Google vil skille sig ud fra de mange konkurrenter på musik-markedet. Nu skriver Business Insider, at Google vil tilbyde musik med et særligt "twist".

En kilde i musikbranchen fortæller at kunderne får mulighed for at dele den købte musik "i et begrænset omfang".

For fem måneder siden kom Google Music tjenesten i en betaversion. Her kan man uploade sin musik og så streame den til forskellige enheder.

Brugeren kan selv uploade det enkelte musikstykke og tjenesten fungerer dermed som en slags ekstern harddisk. Det er meget vigtigt for Google, som har startet tjenesten uden at forhandle nye licenser på plads.

Apple har valgt en anden model, hvor man scanner brugerens musiksamling og finder musikken i det eksisterende bibliotek online. Her kan man altså lytte til sin musiksamling fra skyen uden at skulle uploade en eneste sang.

Det har krævet at Apple først skulle forhandle de nødvendige rettigheder på plads, og det betyder da også iTunes Match i første omgang kun kommer i USA.

Nu ser det ud til at Google har forhandlet sig frem til, at man ikke blot kan tilbyde en tjeneste der fungerer ligesom Apple's service - altså at brugeren ikke behøver uploade sin musik først - men også at man kan sælge musik og tilbyde at brugerne kan dele sangene.

I praksis skal det fungere ved, at brugerne kan "sende" de købte sange til deres venner. Her kan man så lytte til musikken gratis i en begrænset periode, eller et begrænset antal gange.

Musikken bliver så streamet fra Googles musik-tjeneste - ligesom de sange, som man har i sin egen musiksamling.

Efter købet af musikken får man et link til sangen, som man så kan sende i en mail til vennerne.

Kilden fortæller til Business Insider at Google har betalt et meget stort beløb til musikudgiverne for at få lov til at tilbyde denne service.

Der skulle også være mulighed for at downloade musikken til mobile enheder for at lytte til den offline.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S