Electronic Arts ramt af spyware-anklager

Electronic Arts anklages for at installere spyware sammen med sit nye spil Battlefield 3. Nu er licensvilkårene ændret.

Artikel top billede

Sidste fredag rullede kampvogne gennem London. Det var hverken en militærparade eller en fjendtlig invasion, men et marketing-gang i forbindelse med lanceringen af spillet Battlefield 3 fra Electronic Arts. Det er nu ikke kampvognene, der har fået spillerne til at ryste. Men Electronic Arts kræver at man skal installere online-platformen Origin for at spille Battlefield 3.

Det er ikke i sig selv så usædvanligt - mange andre spil kører også over en online-platform. Men en tysk advokat har kigget nærmere på den EULA (End User License Agreement), der følger med - og han sammenligner programmet med spyware.

Helt konkret betyder licensaftalen, at man giver tilladelse til at Electronic Arts og partnerne kan samle, overføre og gemme tekniske oplysninger om computeren, dens hardware, de installerede programmer og operativsystemet.

Desuden kan programmet automatisk kontrollere licensrettighederne for alle EA-produkter på maskinen - altså lede efter piratkopier - uden at fortælle brugeren om det.

Electronic Arts forbeholder sig også retten til at indsamle forskellige, ikke nærmere specificerede oplysninger om den elektroniske kommunikation på computeren og bruge dem til formål, der heller ikke bliver forklaret nærmere.

Det er en stærk kop te i Tyskland, hvor databeskyttelse har meget høj prioritet - det måtte Google sande, der blev tvunget til at indføre en tysk særordning for Street View-tjenesten. Senest har de tyske myndigheder udfordret Facebook.

Men det er ikke kun tyskerne, der har reageret. Der blev hurtigt opfordret til boykot af spillet og kunderne på Amazon har reageret med protest-anmeldelser med blot én stjerne.

Electronic Arts har nu reageret ved at ændre licensvilkårene og understreger samtidig at Origin ikke kan sammenlignes med spyware. Formålet med dataindsamlingen er kun at forbedre spiloplevelsen - ikke at kopiere dokumenter, billeder eller andre data på computeren, lover spilfirmaet.

Origin samler kun informationer i begrænset omgang for at kunne levere softwareopdateringer og rette fejl i systemet, lyder meldingen. De nye licensvilkår skal fjerne forvirringen hos kunderne.

Det er muligvis ikke nok til at stoppe de tyske myndigheder, der allerede har indledt en nærmere undersøgelse af sagen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Adoption Specialist

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S