Electronic Arts ramt af spyware-anklager

Electronic Arts anklages for at installere spyware sammen med sit nye spil Battlefield 3. Nu er licensvilkårene ændret.

Artikel top billede

Sidste fredag rullede kampvogne gennem London. Det var hverken en militærparade eller en fjendtlig invasion, men et marketing-gang i forbindelse med lanceringen af spillet Battlefield 3 fra Electronic Arts. Det er nu ikke kampvognene, der har fået spillerne til at ryste. Men Electronic Arts kræver at man skal installere online-platformen Origin for at spille Battlefield 3.

Det er ikke i sig selv så usædvanligt - mange andre spil kører også over en online-platform. Men en tysk advokat har kigget nærmere på den EULA (End User License Agreement), der følger med - og han sammenligner programmet med spyware.

Helt konkret betyder licensaftalen, at man giver tilladelse til at Electronic Arts og partnerne kan samle, overføre og gemme tekniske oplysninger om computeren, dens hardware, de installerede programmer og operativsystemet.

Desuden kan programmet automatisk kontrollere licensrettighederne for alle EA-produkter på maskinen - altså lede efter piratkopier - uden at fortælle brugeren om det.

Electronic Arts forbeholder sig også retten til at indsamle forskellige, ikke nærmere specificerede oplysninger om den elektroniske kommunikation på computeren og bruge dem til formål, der heller ikke bliver forklaret nærmere.

Det er en stærk kop te i Tyskland, hvor databeskyttelse har meget høj prioritet - det måtte Google sande, der blev tvunget til at indføre en tysk særordning for Street View-tjenesten. Senest har de tyske myndigheder udfordret Facebook.

Men det er ikke kun tyskerne, der har reageret. Der blev hurtigt opfordret til boykot af spillet og kunderne på Amazon har reageret med protest-anmeldelser med blot én stjerne.

Electronic Arts har nu reageret ved at ændre licensvilkårene og understreger samtidig at Origin ikke kan sammenlignes med spyware. Formålet med dataindsamlingen er kun at forbedre spiloplevelsen - ikke at kopiere dokumenter, billeder eller andre data på computeren, lover spilfirmaet.

Origin samler kun informationer i begrænset omgang for at kunne levere softwareopdateringer og rette fejl i systemet, lyder meldingen. De nye licensvilkår skal fjerne forvirringen hos kunderne.

Det er muligvis ikke nok til at stoppe de tyske myndigheder, der allerede har indledt en nærmere undersøgelse af sagen.

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S