Derfor dropper DMI Google Maps

Googles nye priskrav sender Meteorologisk Institut i armene på alternativ brugerskabt kort-tjeneste.

Artikel top billede

Google gjorde 1. januar alvor af sit varsel om at kræve penge fra de mest ivrige brugere af Google Maps. 

Det har sat en midlertidig stopper for DMIs brug af kort på den populære tjeneste Verdensvejr, som danskere og svenskere bruger til at tjekke vejret på deres feriedestinationer.

"Google Maps har jo indtil videre været et gratis produkt, som man bare kunne bruge og lægge sine egne lag over. Google sendte allerede en varsel i august om, at der ville komme et loft på antal loads, og da vi fik priserne og detaljerne sidst i 2011, kunne vi se lige med det samme, at ville vi komme til at overskride," siger Bjarne Siewertsen, der er kommuniaktionschfe hos DMI.

Google kræver stykbetaling eller en kommerciel aftale, hvis man henter over 25000 kort pr. API om dagen. 90 dage i træk.

Bare i december havde DMI cirka 1,4 millioner hits på Verdensvejr. Det overskrider Googles loft.

"Det er måske ikke voldsomt mange penge, vi kunne komme til at betale, men det er stadig skatteydernes penge, og det ligger ikke i DMIs budget, at vi skal bruge penge på den måde," siger Bjarne Siewertsen.

Han afviser ikke, at man kunne optimere koden, så den ikke skal lave så mange kald, men tvivler alligevel på, at man kunne komme langt nok væk fra Googles nye loft. 

Er alternativet godt nok?

Efter dialog med Google lå det klart, at betalingen ikke var til at komme udenom. Derfor har DMI valgt det brugerskabte kort fra OpenStreetMap. Et åbent og gratis alternativ til Google Maps. 

"Vi prøver med OpenStreetMap, fordi det ser ud til, at vi måske kan overføre vores eksisterende kode forholdsvist nemt," fortæller Bjarne Siewertsen, men han er godt klar over, at han kommer til at gå på kompromis med kvaliteten.

"Vi er godt klar over, at det ikke er lige så godt som Google Maps. Når vi kigger på det, kan vi godt se, at det ikke er lige så detaljeret. Og nogen steder er det overhovedet ikke detaljeret. Vi lægger det selvfølgelig ikke online, hvis kvaliteten er for dårlig, men det, tror jeg ikke, vi kommer ud for. Men lad os nu se. Vi har ikke nærstuderet Ulan Bator endnu," siger DMIs kommunikationsschef.

DMI har 300.000 modelpunkter rundt omkring i verden, der nu skal flyttes fra Google Maps og plottes ind på kortet.

OpenStreetMap koster også penge

Ved at bruge OpenStreetMap (OSM) får man gratis kortdata. Men setup'er er ikke helt gratis.

Kortdata er gratis at hente, men det er de grafiske tiles (billeder på 256x256) ikke.

Ifølge informationsarkitekt Søren Johannessen, fra Microformats.dk findes der udbydere af gratis tile-servere, som for eksempel Mapquest Open, men så er man bundet af tjenestens layout. Alternativt må man selv i gang med at hoste en korttjeneste.

"Vi er også kommet frem til, at man kan vælge to løsninger. Enten lade OpenStreetMap hoste og så acceptere de begrænsninger og den hastighed, der findes. Eller man kan downloade alt og lægge det på sine egne servere og så opdatere det en gang i mellem. De kyndige siger, at vi kan levere den bedste service med sidste metode," siger Bjarne Siewertsen. 

Det vil ofte betyde nye udgifter til servere. Takket være en supercomputer har DMI dog i forvejen en stor serverpark, så kort-OSM-serveren kommer kun til at udgøre en meget lille del af det samlede driftsbudget.

OpenStreetMap lever stadig i skyggen af Google Maps, men vinder stille og roligt frem. Senest har EUs kommissær for den digitale agenda Neelie Kroes påpeget, at der kan være store fortjenester og jobs i vente, hvis europæiske firmaer bliver bedre til at dele og udveksle data, som for eksempel kortdata.

DMI betaler stadig for brug af Google Maps på nogle af sine kommercielle tjenester, men her er antallet af brugere begrænset, så det er betalingen til Google også.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S