Derfor dropper DMI Google Maps

Googles nye priskrav sender Meteorologisk Institut i armene på alternativ brugerskabt kort-tjeneste.

Artikel top billede

Google gjorde 1. januar alvor af sit varsel om at kræve penge fra de mest ivrige brugere af Google Maps. 

Det har sat en midlertidig stopper for DMIs brug af kort på den populære tjeneste Verdensvejr, som danskere og svenskere bruger til at tjekke vejret på deres feriedestinationer.

"Google Maps har jo indtil videre været et gratis produkt, som man bare kunne bruge og lægge sine egne lag over. Google sendte allerede en varsel i august om, at der ville komme et loft på antal loads, og da vi fik priserne og detaljerne sidst i 2011, kunne vi se lige med det samme, at ville vi komme til at overskride," siger Bjarne Siewertsen, der er kommuniaktionschfe hos DMI.

Google kræver stykbetaling eller en kommerciel aftale, hvis man henter over 25000 kort pr. API om dagen. 90 dage i træk.

Bare i december havde DMI cirka 1,4 millioner hits på Verdensvejr. Det overskrider Googles loft.

"Det er måske ikke voldsomt mange penge, vi kunne komme til at betale, men det er stadig skatteydernes penge, og det ligger ikke i DMIs budget, at vi skal bruge penge på den måde," siger Bjarne Siewertsen.

Han afviser ikke, at man kunne optimere koden, så den ikke skal lave så mange kald, men tvivler alligevel på, at man kunne komme langt nok væk fra Googles nye loft. 

Er alternativet godt nok?

Efter dialog med Google lå det klart, at betalingen ikke var til at komme udenom. Derfor har DMI valgt det brugerskabte kort fra OpenStreetMap. Et åbent og gratis alternativ til Google Maps. 

"Vi prøver med OpenStreetMap, fordi det ser ud til, at vi måske kan overføre vores eksisterende kode forholdsvist nemt," fortæller Bjarne Siewertsen, men han er godt klar over, at han kommer til at gå på kompromis med kvaliteten.

"Vi er godt klar over, at det ikke er lige så godt som Google Maps. Når vi kigger på det, kan vi godt se, at det ikke er lige så detaljeret. Og nogen steder er det overhovedet ikke detaljeret. Vi lægger det selvfølgelig ikke online, hvis kvaliteten er for dårlig, men det, tror jeg ikke, vi kommer ud for. Men lad os nu se. Vi har ikke nærstuderet Ulan Bator endnu," siger DMIs kommunikationsschef.

DMI har 300.000 modelpunkter rundt omkring i verden, der nu skal flyttes fra Google Maps og plottes ind på kortet.

OpenStreetMap koster også penge

Ved at bruge OpenStreetMap (OSM) får man gratis kortdata. Men setup'er er ikke helt gratis.

Kortdata er gratis at hente, men det er de grafiske tiles (billeder på 256x256) ikke.

Ifølge informationsarkitekt Søren Johannessen, fra Microformats.dk findes der udbydere af gratis tile-servere, som for eksempel Mapquest Open, men så er man bundet af tjenestens layout. Alternativt må man selv i gang med at hoste en korttjeneste.

"Vi er også kommet frem til, at man kan vælge to løsninger. Enten lade OpenStreetMap hoste og så acceptere de begrænsninger og den hastighed, der findes. Eller man kan downloade alt og lægge det på sine egne servere og så opdatere det en gang i mellem. De kyndige siger, at vi kan levere den bedste service med sidste metode," siger Bjarne Siewertsen. 

Det vil ofte betyde nye udgifter til servere. Takket være en supercomputer har DMI dog i forvejen en stor serverpark, så kort-OSM-serveren kommer kun til at udgøre en meget lille del af det samlede driftsbudget.

OpenStreetMap lever stadig i skyggen af Google Maps, men vinder stille og roligt frem. Senest har EUs kommissær for den digitale agenda Neelie Kroes påpeget, at der kan være store fortjenester og jobs i vente, hvis europæiske firmaer bliver bedre til at dele og udveksle data, som for eksempel kortdata.

DMI betaler stadig for brug af Google Maps på nogle af sine kommercielle tjenester, men her er antallet af brugere begrænset, så det er betalingen til Google også.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car