Microsoft: Derfor fjerner vi indhold fra SkyDrive

Microsoft slår hårdt ned på utugtige filer for at beskytte sin integritet. Andre cloud-tjenester har lige så strenge regler.

Artikel top billede

En ComON-læser blev for nylig tvunget til at fjerne indhold fra sin SkyDrive. Ifølge danskeren var der ganske rigtig tale om billeder af kvinder med begrænset mængder beklædning men langt fra filer, der kunne kategoriseres som ulovlige.

Men Microsoft truede med at lukke personens SkyDrive, hvis filerne ikke blev slettet.

Billederne var blot erotiske - ikke ulovlige, fortæller ComON-læseren, der ikke forstår Microsofts krav, og som ikke længere har lyst til at eksperimentere med cloudtjenester.
 

Vi bliver nødt til det

Men hos Microsoft fastholder man, at firmaet bliver nødt til at have strenge regler og håndhæve dem strengt.

"Vi er meget opmærksomme på at opretholde en passende balance mellem at beskytte brugernes privatliv, opretholde integriteten af vores tjenesteydelser og beskytte vores kunder. Vores Code of Conduct, som brugeren accepterer at overholde, når man accepterer Microsofts serviceaftale, begrænser at visse typer fotografier, og andet indhold overføres til Windows Live," udtaler Troels Hviid, produktchef for Windows Live.

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet: Det skal de ikke blande sig i

Selv om et SkyDrive typisk kun bruges af en person, så slår Microsoft ned på "upassende" indhold i lukkede mapper, fordi alle mapper lynhurtigt kan gøres delbare, så mange flere kan få adgang til dem.

"Brugerne kan gøre deres indhold tilgængelig for andre og kan ændre deres deletilladelse på ingen tid. Indhold, der bliver indrapporteret af brugere, politiet eller fundet gennem vores interne praksis, og som krænker vores Code of Conduct, kan potentielt blive fjernet. Kunder, der mener, at vi har begået en fejl i vores vurdering af indhold, kan kontakte vores kundeservice, og så kigger vi gerne på det igen," fortsætter han.

Google gør det også

Microsoft er bestemt heller ikke ene om en stram fortolkning af, hvad der er passende og hvad der ikke er.

Dropbox skriver i sine regler, at man både overskrider reglerne, hvis man har ulovligt men også "upassende" indhold liggende.

Langt nede i Googles regler kan man læse, at firmaet også overvåger brugernes indhold og ikke holder sig tilbage fra at få det fjernet. Faktisk uden at ville argumentere for årsagen.

"Google påberåber sig retten til selv og ubegrundet at bestemme om din opførsel er upassende og om den stemmer overens med reglerne....Google kan også lukke din adgang til tjenesten ved overtrædelser af reglerne og fjerne den type stødende indhold uden varsel".

Dansk konkurrent

De rigide regler stammer ikke usandsynligt fra det amerikanske marked, hvor der er tradition for, at firmaerne pakker sig sikkert ind i juridisk dokumenter.

Danske One.com har for nylig lanceret onlinetjenesten Cloud Drive. ComON har spurgt, om man hos den store domæneudbyder skal forvente samme holdning til ejerskab i skyen.

"Vi kan og vil ikke kontrollere det data, som vores kunder uploader i deres Cloud Drive, og hvis vi bliver gjort opmærksom på at der findes ulovligt materiale på en kundes Cloud Drive eller andre steder på deres webhotel hos os, vil vi altid sikre os at det er en domstol der har taget stilling til om indholdet overtræder lovgivningen, og først herefter vil vi tage skridt til at fjerne indholdet. Der skal simpelthen foreligge en dommerkendelse, før vi eller andre får adgang til kundernes private data," siger Thomas Darré Medard Frederiksen, der er talsmand fra One.com.

"Vi accepterer naturligvis ikke at nogen distribuerer eller opbevarer ulovligt indhold, men vi ønsker ikke agere dommer over vores kunders indhold - det har vi fuld tillid til, at domstolene og andre relevante myndigheder kan gøre."

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension