Microsoft: Derfor fjerner vi indhold fra SkyDrive

Microsoft slår hårdt ned på utugtige filer for at beskytte sin integritet. Andre cloud-tjenester har lige så strenge regler.

Artikel top billede

En ComON-læser blev for nylig tvunget til at fjerne indhold fra sin SkyDrive. Ifølge danskeren var der ganske rigtig tale om billeder af kvinder med begrænset mængder beklædning men langt fra filer, der kunne kategoriseres som ulovlige.

Men Microsoft truede med at lukke personens SkyDrive, hvis filerne ikke blev slettet.

Billederne var blot erotiske - ikke ulovlige, fortæller ComON-læseren, der ikke forstår Microsofts krav, og som ikke længere har lyst til at eksperimentere med cloudtjenester.
 

Vi bliver nødt til det

Men hos Microsoft fastholder man, at firmaet bliver nødt til at have strenge regler og håndhæve dem strengt.

"Vi er meget opmærksomme på at opretholde en passende balance mellem at beskytte brugernes privatliv, opretholde integriteten af vores tjenesteydelser og beskytte vores kunder. Vores Code of Conduct, som brugeren accepterer at overholde, når man accepterer Microsofts serviceaftale, begrænser at visse typer fotografier, og andet indhold overføres til Windows Live," udtaler Troels Hviid, produktchef for Windows Live.

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet: Det skal de ikke blande sig i

Selv om et SkyDrive typisk kun bruges af en person, så slår Microsoft ned på "upassende" indhold i lukkede mapper, fordi alle mapper lynhurtigt kan gøres delbare, så mange flere kan få adgang til dem.

"Brugerne kan gøre deres indhold tilgængelig for andre og kan ændre deres deletilladelse på ingen tid. Indhold, der bliver indrapporteret af brugere, politiet eller fundet gennem vores interne praksis, og som krænker vores Code of Conduct, kan potentielt blive fjernet. Kunder, der mener, at vi har begået en fejl i vores vurdering af indhold, kan kontakte vores kundeservice, og så kigger vi gerne på det igen," fortsætter han.

Google gør det også

Microsoft er bestemt heller ikke ene om en stram fortolkning af, hvad der er passende og hvad der ikke er.

Dropbox skriver i sine regler, at man både overskrider reglerne, hvis man har ulovligt men også "upassende" indhold liggende.

Langt nede i Googles regler kan man læse, at firmaet også overvåger brugernes indhold og ikke holder sig tilbage fra at få det fjernet. Faktisk uden at ville argumentere for årsagen.

"Google påberåber sig retten til selv og ubegrundet at bestemme om din opførsel er upassende og om den stemmer overens med reglerne....Google kan også lukke din adgang til tjenesten ved overtrædelser af reglerne og fjerne den type stødende indhold uden varsel".

Dansk konkurrent

De rigide regler stammer ikke usandsynligt fra det amerikanske marked, hvor der er tradition for, at firmaerne pakker sig sikkert ind i juridisk dokumenter.

Danske One.com har for nylig lanceret onlinetjenesten Cloud Drive. ComON har spurgt, om man hos den store domæneudbyder skal forvente samme holdning til ejerskab i skyen.

"Vi kan og vil ikke kontrollere det data, som vores kunder uploader i deres Cloud Drive, og hvis vi bliver gjort opmærksom på at der findes ulovligt materiale på en kundes Cloud Drive eller andre steder på deres webhotel hos os, vil vi altid sikre os at det er en domstol der har taget stilling til om indholdet overtræder lovgivningen, og først herefter vil vi tage skridt til at fjerne indholdet. Der skal simpelthen foreligge en dommerkendelse, før vi eller andre får adgang til kundernes private data," siger Thomas Darré Medard Frederiksen, der er talsmand fra One.com.

"Vi accepterer naturligvis ikke at nogen distribuerer eller opbevarer ulovligt indhold, men vi ønsker ikke agere dommer over vores kunders indhold - det har vi fuld tillid til, at domstolene og andre relevante myndigheder kan gøre."

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job