Google misbruger data fra kenyansk startup

Et lille keniansk internet-firma anklager nu giganten Google for at stjæle data og lyve overfor kunderne. Google undskylder.

Artikel top billede

Internet-firmaet Mocality i Kenya har fanget Google med fingrene dybt nede i kagedåsen. Det nystartede firma mener at kunne dokumentere at Google har misbrugt firmaets database til at reklamere for sit eget produkt. Ifølge Mocality-chef Stefan Magdalinski har Google kopieret data om 170.000 lokale firmaer i Kenya fra Mocalitys database. Herefter har Google ringet til firmaerne og tilbudt sit eget produkt, som er en konkurrent til Mocality.

Det lille firma har opbygget en form for virksomheds-fortegnelse, hvor brugerne kan tilføje nye data med mobiltelefonen og så bliver belønnet med et lille beløb i det mobile betalingssystem M-Pesa. Indtil videre har Mocality udbetalt omkring 100.000 dollar.

Google er også repræsenteret i Kenya og har startet et "Get your business online" initiativ, der skal hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at etablere sig på nettet.

Magdalinski mener at kunne dokumentere at Google er gået på rovhugst i firmaets database. Han lavede en fælde for Google ved at ændre nogle af telefonnumrene i databasen og kunne samtidig spore nogle af database-forespørgslerne til Googles ip-adresser.

Ifølge Mocality-chefen er det op mod en tredjedel af firmaerne i databasen, der har modtaget en henvendelse fra Google. Han er især vred over, at Google-sælgerne påstår at Mocality er ejet eller samarbejder med Google for så at kunne sælge hjemmesider.

"Det er vigtigt at tilpasse sin virksomhed til den lokale kultur, men etik kan ikke gradbøjes. Jeg beundrer Googles kamp for etiske principper rundt om i verden, men det er bedrøvende at se at disse principper åbenbart ikke gælder i Kenya," skriver han.

Google har nu undskyldt overfor Mocality og lover at man vil undersøge sagen nærmere.  Magdalinski fortæller at man indtil videre ikke vil tage juridiske skridt mod Google.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly