Google misbruger data fra kenyansk startup

Et lille keniansk internet-firma anklager nu giganten Google for at stjæle data og lyve overfor kunderne. Google undskylder.

Artikel top billede

Internet-firmaet Mocality i Kenya har fanget Google med fingrene dybt nede i kagedåsen. Det nystartede firma mener at kunne dokumentere at Google har misbrugt firmaets database til at reklamere for sit eget produkt. Ifølge Mocality-chef Stefan Magdalinski har Google kopieret data om 170.000 lokale firmaer i Kenya fra Mocalitys database. Herefter har Google ringet til firmaerne og tilbudt sit eget produkt, som er en konkurrent til Mocality.

Det lille firma har opbygget en form for virksomheds-fortegnelse, hvor brugerne kan tilføje nye data med mobiltelefonen og så bliver belønnet med et lille beløb i det mobile betalingssystem M-Pesa. Indtil videre har Mocality udbetalt omkring 100.000 dollar.

Google er også repræsenteret i Kenya og har startet et "Get your business online" initiativ, der skal hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at etablere sig på nettet.

Magdalinski mener at kunne dokumentere at Google er gået på rovhugst i firmaets database. Han lavede en fælde for Google ved at ændre nogle af telefonnumrene i databasen og kunne samtidig spore nogle af database-forespørgslerne til Googles ip-adresser.

Ifølge Mocality-chefen er det op mod en tredjedel af firmaerne i databasen, der har modtaget en henvendelse fra Google. Han er især vred over, at Google-sælgerne påstår at Mocality er ejet eller samarbejder med Google for så at kunne sælge hjemmesider.

"Det er vigtigt at tilpasse sin virksomhed til den lokale kultur, men etik kan ikke gradbøjes. Jeg beundrer Googles kamp for etiske principper rundt om i verden, men det er bedrøvende at se at disse principper åbenbart ikke gælder i Kenya," skriver han.

Google har nu undskyldt overfor Mocality og lover at man vil undersøge sagen nærmere.  Magdalinski fortæller at man indtil videre ikke vil tage juridiske skridt mod Google.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S