Ny bog afslører Apples hemmeligheder

Her er den sande historie om en af verdens mægtigste virksomheder.

Artikel top billede

I næste uge udkommer en ny bog om Apple, der er skrevet af teknologi-journalisten Adam Lashinsky. Nu skulle man tro, at historien om Apple allerede er fortalt i Walter Isaacsons autoriserede biografi om Steve Jobs, der hurtigt er strøget til tops på alle bestseller-listerne. Men den nye bog, "Inside Apple: How America's Most Admired - and Secretive - Company Really works", fortæller alt det, som Apple forsøger at holde skjult.

Lashinsky fortæller om sin nye bog i et video-interview med TechCrunch. Han har talt med "mange mange folk", som har arbejdet for Apple, og hans bog beskriver en meget lukket og hemmelighedsfuld organisation, hvor alle medarbejdere - uanset de øverste topchefer - er tvunget til at fokusere på deres egen specifikke opgave. De må ikke multitaske og kender ikke noget til, hvad der ellers foregår i organisationen.

I bedste spion-stil er Apple altså bygget op på "need to know" princippet - du må ikke vide mere end det, der er nødvendigt for at udføre dit job. Den enkelte Apple-medarbejder aner ikke, hvad der foregår i andre dele af organisationen. Når der annonceres et nyt produkt er det således en lige så stor overraskelse for Apples egne ansatte som for resten af verden.

Der er ingen "gratis frokost" hos Apple, hverken i overført betydning eller bogstavelig talt - de ansatte skal selv betale for deres mad og drikke.

Apple bliver dermed beskrevet som et "anti-Google". En virksomhed, der bygger sin succes på manglende transparens og en stramt autoritær organisationsstruktur. Det er lige modsat den flade, åbne struktur, der kendetegner Google og resten af internet-branchen. Google er således kendt for at give sine ansatte lov til at arbejde på deres egne projekter en del af tiden - det ville være helt utænkeligt hos Apple.

Den konventionelle tanke - at en virksomhed skal være åben og have en flad struktur for at få succes i det 21. århundrede - holder altså ikke.

Den skræmmende tanke er at Apple - og ikke Google - kan være fremtidens virksomhed. En fremtid, der er kendetegnet af monopoler, hemmeligheder, løgne og stram styring.

Bogen udkommer den 25. januar og kan købes hos Amazon i Kindle-format.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S