B2B-satsning giver kanonvækst i Humac

Landechef Morten Bo Andersen kan både glæde sig over et pænt overskud og udsigt til fortsat fremgang for Apple-forhandleren, som har planer om at åbne flere nye butikker allerede i år.

Artikel top billede

Efter nogle turbulente år lader det til, at Apple-kæden Humac nu for alvor er kommet på ret køl. Samtidig med at kædens ni butikker det seneste år har øget omsætning tæt ved 40 procent er også bundlinien kraftigt forbedret.

Den samlede omsætning for kædens ni butikker nåede i 2010/2011 op på næsten 380 millioner kroner med et tilhørende pænt overskud før skat på otte millioner kroner. Resultatet står i stærk kontrast til perioden fra 2007 til 2009, hvor Humac var plaget af underskud og stagnerende omsætning.

Udviklingen glæder Humacs landechef Morten Bo Andersen, som især fremhæver B2B-markedet, hvor omsætningen er tæt på at være fordoblet over det seneste år.

»Vi har været igennem en hel del, men i år synes vi selv, det er gået rigtigt godt. Under krisen var det retailforretningen, der bar os igennem. Men nu er vores satsning på drift og implementering af løsninger til erhvervskunder lykkedes med en vækst, der langt overgår vores tre øvrige forretningsområder - retail, onlinesalg og service,« siger Morten Bo Andersen.

Han fortæller, at Humac samtidig har etableret et setup, der er gearet til at fortsætte væksten over en bred front. Blandt andet har man planer om at udvide antallet af butikker, ligesom man satser på at flytte de nuværende butikker til mere attraktive adresser.

»Jeg kan i dag ikke sige, om vi åbner en, to eller tre nye forretninger, men vi kigger på alle steder, hvor der kan laves en butik,« siger Morten Bo Andersen, som siger, at han vil være tilfreds med en fremtidig vækstrate på 25 procent. Det kræver dog, at man kan holde omkostningerne i ro.

Humac blev i 2009 købt af den russiske koncern ECS fra den islandske Baugur Group, og det har ifølge den danske landechef været en stærkt medvirkende årsag til, at forretningen er kommet på skinner.

»I dag er vi ejet af folk, der har forstand på det, de beskæftiger sig med,« som Morten Bo Andersen udtrykker det.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse