Stop for multimedieskat koster Apple millionomsætning

Apple høstede stort på multimedieskatten, men nu forsvinder den, og det kan mærkes.

Artikel top billede

Multimedieskatten har været en guldgrube for Apple, der har fået boostet sit salg via bruttolønsordninger. Men nu er festen slut. Producenten står til at miste en større millionomsætning som følge af de ændrede skatteregler.

Leif Andreasen fra flex benefit-forhandleren Flexpay fortæller, at Apple alene hos Flexpay vil miste en tocifret millionomsætning.

Atea bekræfter tendensen.

"Multimedieskatten har lagt op til highend-produkter, og der har Apple ramt godt," siger direktør Per Søgaard fra Atea, der selv forventer at miste samlet set 160 millioner kroner i omsætning i 2012 på grund af de nye regler.

Atea har tidligere fortalt, at Apples produkter udgjorde 40 procent af salget via bruttolønsordninger.

Spørgsmålet er dog, hvad det betyder for Apples samlede vækst. IDC-analytiker Anders Elbak venter en fortsat Apple-fremgang. 

"Dels er der tendensen mod consumerization, hvor stadig flere medarbejdere får lov til at vælge en Apple arbejds-pc, dels er Apple efterhånden nået bredere ud end til de studerende og kreative, som traditionelt har brugt Apple. Det har gjort, at flere har fået øjnene op for Apple som alternativ til Wintel," siger Anders Elbak.

Han forventer også, at detailhandelen vinder noget af salget tilbage fra før multimedieskatten. Oveni kommer en række forventede produktlanceringer fra Apple.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Apple.

Læs mere i det trykte CRN, som udkommer i dag

Mere om samme emne

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supportere til Flyvestation Skalstrup

Region Sjælland

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job