Hver anden danske virksomhed tillader private gadgets på arbejdet

De private enheder på virksomhedernes netværk udgør en sikkerhedsrisiko, men de ansattes ønske om større fleksibilitet tvinger arbejdsgiverne til at acceptere de private gadgets.

Artikel top billede

Der har været meget fokus på begrebet "consumerization" - tendensen til, at folk bruger deres private smartphones, tablets og laptops i arbejdssammenhæng. På den ene side kan de private enheder på virksomhedens netværk udgøre en sikkerhedsrisiko, men samtidig stiller medarbejderne krav om større fleksibilitet og valgfrihed, der tvinger virksomhederne til i stigende grad at acceptere de private gadgets og arbejdsredskaber.

En ny undersøgelse fra Trend Micro med 2.200 vesteuropæiske virksomheder kigger på, hvordan private gadgets håndteres på arbejdspladsen og hvordan medarbejderne selv vurderer risikoen ved at benytte eget udstyr.

Blandt de danske virksomheder i undersøgelsen er det 47 procent, som tillader at de ansatte bruger deres egne digitale enheder som laptops, smartphones og tablets til arbejdsrelaterede opgaver. De fleste tillader de ansatte at koble sig på firmanetværket med personlige enheder.

Den viser blandt andet, at 76 pct. af de danske ansatte selv ville tillade mobile applikationer, der har adgang til virksomhedens regneark, mens langt færre ville tillade adgang til applikationer, der kan virke distraherende. F.eks. vil kun 16 pct. tillade adgang til mobile spil og kun 39 pct. mener, det er i orden at bruge sociale medier på mobilen i arbejdstiden.

Det ser altså ud til, at medarbejderne primært tænker på produktiviteten og ikke på sikkerheden.

"Det er langt mere risikabelt, at medarbejdere render rundt med forretningsdata som eksempelvis regneark på deres enheder, end at de tjekker vennernes statusopdateringer og spiller Wordfeud. Undersøgelsen viser tydeligt, at danske virksomheder ikke er gode nok til at informere medarbejdere om, hvilke risici private enheder udgør," siger Kim Lindberg, landechef for Trend Micro i Danmark.

Når medarbejderne bliver spurgt om årsagerne til at anvende deres personlige enheder på arbejdet nævnes især muligheden for at arbejde hjemmefra (60 pct.), at det er mere belejligt (54 pct.), mulighed for at have arbejde og privatliv på samme enhed (46 pct.) og at det er lettere at bruge (39 pct.) og fleksibelt (34 pct.).

En tredjedel af de adspurgte virksomheder har slet ingen politik for, hvordan de skal håndtere medarbejdernes personlige enheder på arbejdspladsen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S