Dansk e-forlag: Vi "sælger" mere end Apple

Der bliver hentet flere e-bøger hos danskstiftede Bookboon end Apple, praler firmaer.

Artikel top billede

I sidste uge gav Apple sit bud på den fremtidige digitale lærebog. På tre dage blev der hentet over 350.000 af bøgerne.

Men det imponerer ikke hos danskstiftede BookBoon, der i flere år har udgivet gratis ebøger.

"Apples udspil er lækkert, men 350.000 downloads på tre dage må være lidt skuffende. På den samme tid havde vi 520.000 downloads, og vi havde ikke Apples store PR-maskine til hjælp," siger Thomas Buus Madsen, der nu er bosiddende i London i takt med firmaet har udvidet til 30 markeder.

Bookboon har på få år vokset sig store ved at servere gratis reklamefinansierede rejseguides og lærebøger til elever på universiteter og andre læreinstitutioner. Der ligger reklamer inde i bøgerne.

Den model har givet Bookboon.com en global vækst i downloads på over 500 procent i løbet af 2011.

Undervisere skriver

Sammenligningen med Apple er dog ikke helt fair. Alle Bookboons udgivlser er gratis. Flere af de titler, som Apple sælger, koster penge.

Desuden er Apples nye lærebogsformat<span> proppet med lydspor, videoklip og interaktivt grafik. Bookboon formidler bøger i pdf-format.</span>

Men firmaet, som Thomas Buus Madsen startede med sin bror på Frederiksberg i begyndelsen af sidste årti, tror på en fremtid med lærebøger i et simpelt format. 250 bøger er ved at blive skrevet, så hylderne snart tæller 1000 forskellige titler.

"Vi har haft en voldsom vækst i USA og Europa i 2011, så med 250 bøger på vej er vi sikre på at nå 60 millioner hentede bøger i 2012," siger Thomas Buus Madsen.

BookBoons bøger bruges blandt andet på CBS, DTU og Handelshøjskolen i Aarhus. Flere af bøgerne er skrevet af nuværende og tidligere undervisere på læreinstitutionerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job