Twitter indfører nationale internet-filtre

Hvert land får nu sin egen version af Twitter med lokal censur.

Artikel top billede

Internet-tjenesten Twitter vil nu indføre landespecifikke indholdsfiltre for at spærre ulovligt indhold. Det fortæller Twitter i sin egen blog. Hvis et land kræver at få slettet en tweet-besked har det indtil nu kun været muligt at fjerne den helt fra Twitter. Nu kan man nøjes med at spærre den i det pågældende land.

Det er endnu et tegn på, at Twitter i stigende grad fokuserer på det internationale marked - indtil nu har Twitter primært haft sit øje på hjemlandet USA.

"Mens vi fortsætter med at vokse internationalt, vil vi komme til lande der har andre ideer om ytringsfrihed. Nogle er så forskellige fra vores holdninger at vi ikke kan eksistere der. Andre er ikke så forskellige, men der kan være historiske og kulturelle grunde til, at bestemte typer af indhold er forbudt, som Tyskland og Frankrigs forbud mod nazi-indhold," skriver Twitter.

Her lover man også, at brugerne i det pågældende land bliver informeret, hvis man forsøger at komme ind på en tweet der er blokeret. Indtil nu har Twitter ikke blokeret indhold nationalt - men man er altså klar til at gøre det.

Twitter har udvidet sit partnerskab med anti-censurtjenesten ChillingEffects.org, hvor man kan læse notificeringer hver gang en besked bliver blokeret.

Ligesom Facebook er Twitter også blevet brugt som redskab af politiske bevægelser i forskellige lande, blandt andet i Egypten og Tunesien. Regimer under pres har forsøgt at blokere helt for Twitter - eller slukke nettet.

Det amerikanske firma signalerer da også, at man ikke uden videre vil bøje sig for censurkrav.

"En af vores kerneværdier som firma er at forsvare og respektere hver brugers stemme. Vi forsøger at sikre at indhold er tilgængeligt online hvis det overhovedet er muligt, og vi vil være transparente overfor brugerne hvis det ikke er muligt. Tweets skal fortsat flyde," slutter firmaet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil