Her er vores glasklare fremtid

I en ny video viser Corning, hvordan vores touchscreen-baserede fremtid måske kommer til at se ud.

Artikel top billede

Gorilla Glass fra det amerikanske firma bruges allerede i mere end 500 millioner smartphones og andre mobile enheder - men det er kun begyndelsen. Corning har visioner om at det stærke og tynde glas fremover skal bruges til interaktive displays overalt i vores omgivelser. Den nye video "A Day Made of Glass 2" fra Corning viser hvordan denne fremtid måske kommer til at se ud.

Her er der vægge og vinduer med indbyggede digitale displays, små tablet-lignende enheder med 3D-projektioner, glas, der kan lukke sollys ind eller blokere efter behov, spejle, hvor du kan se billeder af dit tøj og vælge det rigtige outfit, gennemsigtige håndholdte computere og biler med computere i instrumentbrættet.

Corning viser også et eksempel på fremtidens skole, hvor tavlen selvfølgelig er erstattet med en stor skærm og hver elev sidder med sin egen personlige glas-computer.

Der er også koncepter, som minder om Microsofts Surface-computer, hvor objekter kan flyttes rundt på en flad digital bordplade.

Et andet eksempel viser tavlecomputere på et hospital, hvor vinduer kan trækkes frit mellem tablets, eller smides over på en stor skærm på væggen.

Hvis man skal tro Corning, så er fremtiden altså lavet af glas. Sjovt nok helt uden fedtpletter. Enten har man opfundet pletfri glas eller også bliver det en meget god forretning at sælge vinduesrens i denne skinnende rene fremtid.

I sidste måned viste Corning sit Gorilla Glass 2, som er 20 procent tyndere end forgængeren (tykkelsen er blot på 1 millimeter). Corning regner med en omsætning på næsten 4 mia. kr. med sit Gorilla Glass i det seneste regnskabsår - en tredobling i forhold til året før.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job