I oktober sidste år kunne Virgin-milliardæren Richard Branson indvie verdens første kommercielle lufthavn Spaceport America i New Mexico. Først til næste år er Virgin Galactic klar til at sende turister ud i rummet, men der spekuleres allerede på en mulig europæisk rumlufthavn. Ifølge BBC har både Skotland og Sverige allerede meldt interesse.
Mindst 500 personer har allerede betalt de 200.000 dollar for en tur med SpaceShipTwo, som flyver ud til kanten af rummet. I fem minutter kan passagererne opleve vægtløshed og nyde udsigten fra rummet.
Skotland mener at man har gode kort på hånden. Den tidligere chef for Virgin Galactic, Will Whitehorn, har sagt at Skotland er en mulig placering, og det skotske højland skulle være ideelt - her er langt til civilisationen.
Men Sverige er også godt med. Her har man allerede etableret et selskab, Spaceport Sweden, som forsøger at gøre Kiruna til den førende europæiske rumlufthavn. Svenskerne har allerede en samarbejdsaftale med Virgin Galactic.
Hos Spaceport Sweden kan man allerede bestille en tur med SpaceShipTwo ud i rummet. Men man kan ikke være sikker på, om der er afgang fra New Mexico eller Lapland.
"Der er flere andre i verden, der forsøger at etablere dette, men ingen er kommet så langt som os," siger Karin Nilsdotter, der er chef for Spaceport Sweden, til BBC.
Blandt selskabets ejere er også det berømte svenske ishotel, hvor man kan bo i et værelse bygget af isblokke.
Virgin Galactic har været ramt af mange forsinkelser. Nu ser det ud til at man først bliver klar i 2013 med afgange fra New Mexico. Branson havde ellers lovet at de første turister kunne sendes op allerede i 2007, men det blev ikke til noget.
Et andet selskab, XCOR Aerospace, vil sende rumturister op fra Curacao i Caribien i første halvdel af 2014.
Det kan også være at den næste rumlufthavn bliver bygget i Mellemøsten. En arabisk investor fra Abu Dhabi købte i 2009 en tredjedel af Virgin Galactic for 280 millioner dollar.
Der spekuleres i, at de Forenede Arabiske Emirater vil investere det nødvendige milliardbeløb for at bygge en kommerciel rumlufthavn. Her er man i forvejen kendt for sine gigantprojekter.
I sidste ende er det måske den europæiske lovgivning og ikke pengene, der vil spænde ben for en europæisk rumlufthavn. Selv ESA sender sine raketter op fra Fransk Guiana, som også ligger ideelt for rumopsendelser med sin placering tæt ved Ækvator.