Artikel top billede

Sådan bliver overvågnings-teknologien deep packet inspection anvendt af 3

3's brug af deep packet inspection har skabt bekymring og forargelse. Teleselskabet forklarer her, hvorfor de anvender DPI.

Teleselskabet 3 er blevet pålagt at blokere hjemmesiden Grooveshark på grund af ophavsretskrænkelser. Andre teleskaber har tidligere levet op til den type kendelser ved at DNS-spærre hjemmesiderne.

3 har valgt at bruge sit eksisterende system, der anvender deep packet inspection.

Det har vakt undren og forargelse blandt mange, der mener, at 3 på den måde er med til at ekskalere overvågning på nettet, fordi deep packet inspection rundt omkring i verden anvendes til overvågning og censur.

Men den kritik er forfejlet, mener 3's kommunikationschef Stine Green Paulsen.

"Jeg vil gerne understrege, at vi ikke bruger DPI til at overvåge vores kunder, prioritere trafikken eller udøve censur mod specifikt indhold, med mindre det er blevet os pålagt af myndighederne," siger kommunikationschefen.

Men I kan snage i vores mails

Deep packet inspection giver teleselskabet mulighed for at analysere den trafik, der kommer i selskabets net.

Nogle mener for eksempel, at hvis 3 anvender DPI, så kan de også følge med i kundernes emails.

"Nej, vi læser ikke folks e-mails. Vi kan ikke læse folks e-mails med vores system. Når vi blokerer for Grooveshark, lægger vi en regel ind, der specifikt ser browser-søgninger på Grooveshark og fører trafikken over på en informationsside om, at siden er blokeret pga. fogedforbud. Og vi logger ikke nogen information i den anledning, eller registrerer information om, hvem der søger på Grooveshark eller nogen andre sider", siger hun.

Det bruger vi bruger DPI til

Hun erkender, at de teknologier, som 3 har købt fra for eksempel Procera muliggør, at forskellige typer af trafik i netværket kan op- eller ned-prioriteres. Men det anvender 3 det ikke til.

Hun peger på tre andre ting, som gør DPI interessant for 3 og - som hun siger - for selskabets kunder.

De tre anvendelser af deep packet-inspektioner er:

- At identificere mængden og forskellige typer af datatrafik til brug i forbindelse med udstedelse af regninger. Formålet er at man kan se mængden af datatrafik i abonnementer med et bestemt antal GB inkluderet, hvorefter forbruget faktureres udover.

- At nedsætte båndbredden for kunder, der har dataabonnementer med begrænsninger, hvor hastigheden sættes ned, når et vist forbrug er nået, eller hvor kunden via sit abonnement er positioneret til et bestemt antal mbit/s. (Det er for eksempel i brug på Oyster).

- At håndtere Cost Control data i udlandet. (Altså at leve op til myhndighedskrav om, at kunder i udlandet automatisk bliver adviseret og får spærret kontoen, når deres dataforbrug når grænsen på 450 kroner.)

Stine Green Paulsen afviser, at 3 gemmer data efter, der er udskrevet regninger.

Kommunikationschefen ønsker ikke at fortælle konkret om de teknologier, som selskabet bruger, men tænketanken Bitbureauet har fundet frem til to af de firmaer, som 3 har handlet hos.

Ifølge kommunikationschefen er det ikke et økonomisk hensyn, der ligger bag brugen af DPI til at blokere trafik til Grooveshark. En simpel dns-blokering havde kostet det samme.

Til gengæld forklarer hun, at selskabets eksisterende DPI-setup var en afgørende årsag til, at man valgte den vej. Det var hurtigere at implementere, og fogedretten krævede en hurtig implementering, fortæller hun.

Vi lytter til kritikken

3's konkurrenter, de resterende teleselskaber, har i dag meldt ud, at de ikke påtænker at tage den samme filtreringsmetode i brug.

Teleselskabernes opfatter 3's deep packet inspection-metode som en eskalering.

I læserkommentarer på ComON kan man også se, at mange bekymrer sig over filtreringen.

Får den tydelige bekymring jer til at genoverveje anvendelsen af DPI?

"Vi lytter naturligvis til vores kunder, og vi kan godt forstå, at de er bekymrede, hvis de tror, at vi sidder og følger med i deres generelle adfærd på nettet og læser deres e-mails. Det gør vi ikke. Som vi læser indlæggene for eksempel på jeres hjemmeside, så går bekymringen primært på misforståelser, og så må vi jo forklare, hvordan det faktisk forholder sig," siger Stine Green Paulsen.

.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere