Microsoft har på to år skåret kraftigt i antallet af danske guldpartnere. Mens der i 2010 var 269 forhandlere med guldpartnerstatus, er tallet i dag nede på 145, hvilket er en reduktion på hele 46 procent.
Det dramatiske fald er en direkte konsekvens af den revision af Microsofts partnerprogram, som blev gennemført for godt halvandet år siden. Dengang hævede Microsofts kravene til antallet af certificerede medarbejdere - typisk fra to til fire. Samtidig blev forhandlernes status som guldpartnere afhængig af specialisering indenfor et langt mere fintmasket udvalg af Microsofts teknologier. Desuden blev der på nogle områder indført skærpede krav til forhandlernes omsætning.
Ifølge Microsoft er de strammere krav udløst af forhandlernes egne ønsker om at kunne differentiere sig i forhold konkurrenter og gøre deres kompetence mere synlige over for kunder, som i stigende omfang stiller krav til kvaliteten af de ydelser, som forhandlerne leverer.
En af de forhandlere, der har bevaret sin guldpartner status er konsulenthuset Datapro i Måløv, hvor direktør Brian Atli Andersen er tilfreds med resultatet af den skarpere linie hos Microsoft.
"Vi er glade for de strammere krav, som for min skyld gerne måtte blive endnu strammere," siger Brian Atli Andersen, som samtidig har bemærket, at nogle af de tidligere guldpartnere stadig har guld-logoet liggende deres hjemmesider.
"Men det er så vidt jeg kan se ikke noget, Microsoft følger op systematisk op på, "siger han.