Nu vil Toshiba dræbe butikkernes stregkoder

Se hvordan du (måske) kommer til at betale for dine indkøb i fremtidens butikker.

Artikel top billede

I dag har de fleste butikker en stregkode-skanner, der bruges til at genkende de forskellige varer.

Men den japanske elektronik-producent Toshiba har udviklet en ny skanner, der kan sende den mere end 60 år gamle stegkode-teknologi på pension.

Den nye Tosbiba-skanner er en såkaldt Object Recognition Scanner, der kan affotografere og identificere hele produkter.

Det er især en fordel med de varegrupper, som butikkerne ikke udstyrer med stregkoder. Det er eksempelvis tilfældet i supermarkedernes frugt- og grønt-afdelinger, hvor varerne som oftest skal indtastes manuelt af enten kunden selv eller af kassepersonalet.

Kan genkende varer

I stedet kører kassepersonalet blot frugten forbi skanneren, der øjeblikkeligt genkender produktet og matcher det med supermarkedets database.

Ifølge det japanske eletronik-medie DigInfo.tv er Toshiba-skanneren endda så præcis, at den kan skelne forskellige æblesorter fra hinanden.

Og på trods af den avancerede teknologi skulle skanneren stadigvæk være lynhurtig, så kunderne ikke kommer til opleve ekstra ventetid ved kassen, som man måske kunne frygte.

Du kan se, hvordan skanneren fungerer i DigIntfo.tv's indslag herunder:

Det er dog langt fra den eneste forandring, som vi i fremtiden kan forvente at se ved kasselinjen i butikkerne.

Erstat kort og kasseapparat med iPad

I sidste uge meddelte den svensk-ejede mobilbetalings-firma iZeettle sin entre på det danske marked.

IZeettles gør det muligt for virksomheder at modtage betalinger på en iPhone eller iPad. Det sker via en løsning, der består af iZettles app til iPhone og iPad samt en kortlæser, som du sætter i din iPhone eller iPad.

En løsning, der tydeligvis er stærkt inspireret af Twitter-stifteren Jack Dorseys amerikanske selskab Square, der gennem det seneste år er stormet frem i USA og senest er blevet indført som betalingsform i en række af New Yorks berømte gule taxaer.

Og netop Square løftede i sidste uge sløret for sit nyeste produkt, Square Register, som er en iPad-app, der kan erstatte butikkernes kasseapparater.

I klippet herunder kan du se, hvordan Square Register virker.

Både Square og iZettles-løsninger stiller deres produkter gratis til rådighed og tager ingen månedlige gebyrer. Til gengæld gør de krav på 2,75 procent af hver eneste korttransaktion.

IZettles betalings-app kan allerede nu downloades i Apples App Store, mens du må have mere tålmodighed, hvis du er brændt varm på Squares løsning, der endnu kun er tilgængelig i USA.

Læs også:
 
Nu skal det være muligt at PayPal-betale i butikkerne

Google dræber betalingskortet - her er Google Wallet


Glem Dankortet - her er de fantastiske alternativer

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S