Hjemløse bruges som Wi-Fi hotspots

Find en hjemløs og du kan få gratis trådløs netadgang. Sådan lød budskabet under South på Southwest konferencen.

Artikel top billede

Et marketingfirma hyrede lokale hjemløse til at gå rundt med trådløse Wi-Fi enheder på årets South på Southwest konference i Austin, Texas. Det skriver New York Times. Den usædvanlige aktion udløste en bølge af kritik.

BBH Labs udstyrede 13 hjemløse med de trådløse enheder, visitkort og en t-shirt med påskriften "Jeg er Clarence, et 4G hotspot". Hver af deltagerne fik 20 dollar om dagen og kunne desuden beholde de donationer, som de modtog fra Wi-Fi-brugerne.

Projektet "Homeless Hotspots" blev betegnet som et eksperiment i velgørenhed, men ideen om at forvandle samfundets mest udsatte til omvandrende radioantenner fik en noget blandet modtagelse.

En Wired-blogger betegner således projektet som "fuldstændig problematisk" og mener at det lyder som noget fra en "mørk satirisk science-fiction dystopi". 

En vittig kommentator på BBH Labs' egen blog brokker sig over, at "min trådløse hotspot bliver ved med at vandre væk så jeg mister forbindelsen og det ødelægger alle mine aktiehandler".

Innovationschef Saneel Radia hos BBH Labs forsvarer projektet.

"Vi har set det som en metode til at skabe større opmærksomhed ved at give hjemløse mennesker en mulighed for at involvere sig med det brede samfund og snakke med folk. Hotspot'en er en måde hvor de kan fortælle deres historie," siger han.

Men kritikerne fokuserer på den enorme afstand mellem de hjemløse Wi-Fi-udbydere og de nyrige iværksættere, der flokkes i Austin for at faldbyde deres nyeste ideer.

"Der er allerede en opfattelse af, at internet-samfundet er blevet så navlebeskuende at de ikke tror at der findes en verden uden for deres egen," siger Adam Hanft, der er chef for marketing-firmaet Hanft Projects.

Annonceindlæg fra Barco

De vigtigste samarbejdstrends, som enhver IT-leder bør holde øje med

I lang tid har samarbejdsbranchen fokuseret på at forbedre enhedsfunktioner – bedre kameraer, klarere lyd og smartere software. Men den virkelige forvandling handler ikke om funktioner.

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job