Slut med Encyclopedia Britannica på papir

Det hæderkronede papirleksikon Encyclopedia Britannica stopper efter 244 år på papir. Fremover udkommer det kun digitalt.

Artikel top billede

Den første udgave af det traditionsrige leksikon Encyclopedia Britannica blev trykt i 1768. Nu er det slut efter 244 år. Papirudgaven med 32 bind forsvinder helt. Fremover udkommer det berømte leksikon kun i digital form. Det fortæller denne blog, hvor man også kan læse om udviklingen af det digitale leksikon.

Den seneste printversion fra 2010 er solgt i mindre end 8.000 eksemplarer, og der er stadig 4.000 eksemplarer på lager, som venter på en køber der er parat til at betale den heftige pris på næsten 10.000 kr. for alle 32 bind.

Britannica havde sit bedste år i 1990, hvor der blev solgt 120.000 eksemplarer af leksikonet med de gyldne bogstaver på omslaget. Men så kom nettet - og Wikipedia.

Den digitale udgave af Encyclopedia Britannica skal altså fortsat sælges. Den sælges til forskellige platforme - også iPad og iPhone - og koster omkring 400 kr. om året.

Der er mange fordele i den elektroniske udgave frem for papirversionen. Den opdateres konstant med de nyeste informationer, der er adgang til multimedie-indhold og så kan hele leksikonet være i lommen.

Men det gratis Wikipedia er fortsat en trussel mod den elektroniske udgave af  Encyclopedia Britannica. Der er næsten fire millioner artikler på engelsk i Wikipedia - og mange af dem beskæftiger sig med emner, som ikke bliver dækket i det gamle leksikon.

En meget omtalt undersøgelse fra 2005 viste da også, at antallet af fejl i Wikipedia og Britannica faktisk er stort set ens. Dette resultat blev dog afvist af Britannica, som netop slår på at læserne kan stole på indholdet i artiklerne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job